Zupełnie inny charakter mają w Watykanie obchody świąt Wielkanocnych
poprzedzone przeżyciami Triduum Paschalnego. Liturgia Wielkiego Tygodnia
dotyka swym bogactwem samej głębi serc chrześcijan. Wspomina się
w tym okresie najbardziej istotne fakty z życia ziemskiego Jezusa.
Przeżywa się przede wszystkim Drogę Krzyżową, która przechodzi w
radość i chwałę Zmartwychwstania. Pascha jest świętem grzeszników,
którym przebaczono, którzy odtąd mogą śmiało spoglądać w przyszłość
z Bogiem. Obchodzenie tych paschalnych dni dobrze harmonizuje z okresem
wiosennym: przyroda, która budzi się do życia, ma być symbolem wewnętrznego
odrodzenia człowieka. Zobaczmy, jak te dni Wielkiego Tygodnia przeżywa
Papież Jan Paweł II.
Wielki Czwartek jest dniem ustanowienia Eucharystii.
O godz. 9.30 w Bazylice św. Piotra Papież przewodniczy Mszy św.,
którą koncelebrują z nim kapłani mieszkający w Rzymie. Na tej Mszy
św. Ojciec Święty dokonuje poświęcenia olejów: oleju chorych, używanego
przy sakramencie namaszczenia chorych, "oleju katechumenów" - używanego
przy sakramencie chrztu św. oraz oleju krzyżma. Używa się go przy
chrzcie św., bierzmowaniu, święceniach kapłańskich, konsekracji biskupiej,
konsekracji kościoła, ołtarza, poświęceniu dzwonów.
Namaszczenie olejami oznacza działanie Ducha Świętego,
udzielanie Jego mocy, udzielanie się Boga samego przez łaskę. Oleje
są znakami sakramentalnej mocy mającej swe źródło w ofierze Chrystusa.
Msza św. poranna w Wielki Czwartek, celebrowana we wszystkich katolickich
katedrach świata, jest jak gdyby progiem przed Triduum Sacrum, trzydniową
tajemnicą śmierci i zmartwychwstania Chrystusa.
Liturgię wieczorną, czyli Mszę Wieczerzy Pańskiej, celebruje
Jan Paweł II zgodnie z tradycją w Bazylice św. Jana na Lateranie.
Po liturgii słowa następuje obrzęd zwany Mandatum - umycia nóg. Papież
umywa nogi kapłanom w starszym wieku, dzieciom z sierocińca, starcom,
młodzieńcom. Po umyciu nóg składa na nich pocałunek na znak miłości
i służby.
Dzień ten jest poświęcony głównie pamiątce ustanowienia
Eucharystii. Podczas Mszy św., którą celebruje razem z Papieżem wielu
kardynałów i biskupów, Jan Paweł II, adorując Najświętszy Sakrament,
odpowiada jakby na zaproszenie Jezusa wypowiedziane w ciągu dramatycznej
nocy konania w Ogrójcu: "Zostańcie tu i czuwajcie" (Mt 26, 38). Stąd,
po Mszy św., procesjonalnie przenosi się Najświętszy Sakrament do
ołtarza wystawienia. W tym samym czasie odprawiana jest podobna Msza
św. w Bazylice św. Piotra.
W Wielki Piątek Jan Paweł II ok. godz. 11.30 schodzi
do Bazyliki i zasiada w konfesjonale, trzecim po prawej stronie w
transepcie św. Józefa. Od rana oczekuje przed konfesjonałem rzesza
wiernych, pragnących wyspowiadać się u Papieża. W wieczornej Liturgii
w Bazylice Watykańskiej uczestniczy razem z Papieżem wielu kardynałów
i biskupów. Jest korpus dyplomatyczny, goście z całego świata, setki
kapłanów otaczających papieski ołtarz. Papież, ubrany tylko w albę,
rozpoczyna adorację Krzyża. Nabożeństwo jest ogromnie przejmujące.
Mękę Pańską według św. Jana wykonuje chór oraz aktorzy. Papież w
czasie tych ceremonii jest z reguły zamyślony i milczący. Zamilkły
dzwony i organy. Cała przyroda - jak mówił św. Franciszek - zdaje
się dzielić ból swego Pana.
Najbardziej przejmujące nabożeństwo tego dnia rozpoczyna
się o zmroku przed rzymskim Koloseum - Wielkopiątkowa Droga Krzyżowa.
Ogromna rzesza otacza starożytny amfiteatr, wypełnia plac i przyległe
doń ulice. Na dużym ekranie, zainstalowanym u wylotu via dei Fori
Imperiali, można oglądać Papieża, który z krzyżem w rękach idzie
w milczeniu, najpierw wewnątrz Koloseum, potem na zewnątrz, kierując
się ku ruinom bazyliki Maksencjusza. Każdego roku medytacje przygotowuje
znany pisarz lub kapłan. Dzięki telewizji miliony ludzi na świecie
mogą uczestniczyć w tym nabożeństwie odprawianym w miejscu, gdzie
ginęli pierwsi chrześcijanie. Jan Paweł II niosąc krzyż jest milczący
i skupiony, wydaje się sam być obrazem Chrystusa na bolesnej drodze
współczesnego Kościoła. To on u schyłku XX stulecia otrzymał misję
prowadzenia Kościoła i świata drogami zbawienia, pragnie więc w czasie
tej Drogi Krzyżowej przekonać jej uczestników, że w tajemnicy tej
śmierci znajduje się Odkupienie. Odkupić człowieka - to znaczy nie
pozwolić mu ginąć w grzechu. Droga Krzyżowa w Koloseum jest wielką
metaforą ludzkiej drogi ku śmierci i zmartwychwstaniu. Kiedy kończy
się nabożeństwo Drogi Krzyżowej, jest już noc. Jan Paweł II stoi
na wzniesieniu, nad tłumem, otoczony blaskiem reflektorów. Jak bardzo
w tym momencie odnosi się do niego polecenie wypowiedziane przez
Chrystusa do Piotra: "Umacniaj swoich braci".
CDN.
Pomóż w rozwoju naszego portalu