Chciałbym podzielić się z Wami dwiema trudnymi i dla mnie osobiście
bardzo przykrymi sprawami.
Pierwszą z nich jest nałożony na prasę 7% podatek VAT.
Lękaliśmy się tego podatku i mieliśmy nadzieję, że nie zostanie on
wprowadzony. Niestety, okazało się, że chociaż Niedziela jest tygodnikiem
katolickim, a nie pismem komercyjnym, również będzie zobowiązana
do płacenia tego podatku, który poważnie zakłóci nasz dotychczasowy
rachunek ekonomiczny.
Gdy rozważaliśmy, co począć w nowej i trudnej sytuacji,
nadeszła wiadomość, że od nowego roku papier gazetowy, na którym
drukowany jest nasz tygodnik, drożeje o 20%. Te dwa nowe obciążenia,
w dodatku zbiegające się w czasie, odczuliśmy jako cios. Sądzimy,
że pisma, które drukują duże ilości reklam, łatwiej poradzą sobie
z tymi problemami, jednak dla Niedzieli, która ma niewiele reklam,
obciążenie nowym podatkiem i wyższą ceną papieru będzie bardzo odczuwalne.
Pamiętamy, że nie tak dawno temu realia ekonomiczne, wzrost kosztów
różnych składników cyklu wydawniczego gazety zmusiły nas do podniesienia
ceny pisma o 50 groszy. Również obecnie odczuwamy ogromny ciężar
odpowiedzialności za decyzję, co zrobić, aby utrzymać tygodnik docierający
do katolików w całej Polsce. Nie możemy przecież zaakceptować rozwiązań,
które mogłyby spowodować obniżenie poziomu pisma. Pragniemy, aby
nasz tygodnik nadal jak najlepiej służył dziełu ewangelizacji, przynosił
Czytelnikom nauczanie naszego Wielkiego Rodaka Jana Pawła II, był
bogaty w bieżące informacje z życia Kościoła, a także był blisko
Was i zapisywał wydarzenia z życia Waszych diecezji i parafii. Przy
okazji pragniemy zauważyć, że nasz tygodnik ma 18 edycji i każda
z nich jest przygotowywana przez redakcyjny zespół lokalny, którego
członkowie są na etacie w Niedzieli. Druk każdej edycji wymaga odrębnego
przygotowania i synchronizacji z częścią ogólną Niedzieli. To pociąga
za sobą dodatkowe koszty. Płacimy także honoraria za teksty w całej
Niedzieli, czyli w edycji centralnej oraz w edycjach diecezjalnych,
które w sumie liczą ok. 130 stron tygodniowo.
W sytuacji, która zaistniała obecnie, wbrew intencjom,
zmuszeni jesteśmy podnieść cenę Niedzieli do 2,90 złotych. Jest to
dla nas decyzja trudna i bolesna. Ceny dyktuje fabryka papieru, która
kieruje się cenami zachodnimi, i nie mamy wpływu na postanowienia
w tej sprawie. Bardzo serdecznie proszę o zrozumienie zaistniałej
sytuacji.
Pragnę oświadczyć, że Niedziela, istniejąca już od 75
lat, pragnie nadal jak najlepiej służyć Kościołowi i Narodowi polskiemu,
wszystkiemu, "co Polskę stanowi".
Pomóż w rozwoju naszego portalu