Jezus głosił Ewangelię o królestwie Bożym nie tylko słowem,
lecz także czynami miłości (Mt 4, 23-24). I chociaż królestwo Jego
nie jest z tego świata (J 18, 36), to jednak los doczesny człowieka
nie był Mu obcy. Jezus, nie tylko sam "przeszedł dobrze czyniąc i
uzdrawiając wszystkich" (Dz 10, 38), ale czynów miłości domagał się
od swoich naśladowców. Faryzeuszom wyrzucał, że nie pamiętają o sprawiedliwości
i miłosierdziu (Mt 23, 23), od bogatego młodzieńca zażądał, by rozdał
swoje dobra ubogim (Łk 18, 22), a bogaczowi z przypowieści zarzucił
brak zainteresowania losem ubogiego Łazarza (Łk 16, 19-31). Do posługi
potrzebującym zaprawiał Jezus również uczniów, których posyłał, aby
uzdrawiali chorych, wskrzeszali umarłych, oczyszczali trędowatych
i wyrzucali złe duchy. Kiedy zaś prosili Go, aby odprawił zgłodniały
tłum w celu zakupienia żywności, zaprotestował mówiąc: "Wy dajcie
im jeść" (Łk 9, 13). Uwrażliwianiu na ludzką biedę i wychowaniu do
stałej troski o ubogich służył specjalny fundusz, z którego apostołowie
udzielali pomocy biednym (J 13, 29). Prawdziwą lekcję poglądową miłości
służebnej dał im Jezus w czasie Ostatniej Wieczerzy, przepasując
swoje biodra i umywając im nogi (J 13, 5). Przed swoim odejściem
do Ojca jeszcze raz zlecił uczniom czyny miłości, którym nadał rangę
znaku przynależności do Niego: "Po tym wszyscy poznają, żeście uczniami
moimi, jeśli się będziecie wzajemnie miłowali" (J 13, 35). Po zesłaniu
Ducha Świętego założony przez Jezusa Kościół z nową mocą głosił królestwo
Boże słowem, uobecniał je w liturgii i potwierdzał czynami miłości.
Przejawem troski o potrzebujących w pierwszych gminach chrześcijańskich
były agapy (Dz 2, 46), posługa diakonów (Dz 6, 1-6), diakonis (Rz
16, 1-2; 1 Tm 3, 11) i wdów (1 Tm 5, 9-16) oraz kolekty dla głodujących
w Jerozolimie (Dz 11, 27-30; 2 Kor 8-9).
Chociaż współczesna parafia znacznie różni się od gminy
jerozolimskiej, to jednak Jest ona wezwana do budowania wspólnoty
miłości na wzór tamtej (Dz 2, 42-47). Parafia tylko w ścisłej łączności
z diecezją urzeczywistnia Kościół (DB 30). Jedność parafii z Kościołem
lokalnym i powszechnym zapewnia proboszcz, który reprezentuje biskupa
jako najwyższego pasterza Kościoła partykularnego (KL 42). Obok aspektu
instytucjonalnego parafia posiada wymiar wspólnotowy i jest miejscem
zjednoczenia wierzących z Chrystusem, w Duchu Świętym, w drodze do
domu Ojca. Dlatego miłość, będąca naturalnym sposobem egzystencji
Trójcy Przenajświętszej, której przykład pozostawił swoim uczniom
Jezus, i którą rozlewa w sercach naszych Duch Święty, powinna być
urzeczywistniana przez wszystkich parafian. Miłość decyduje o przeniknięciu
wspólnot chrześcijańskich duchem Ewangelii, a do jej podstawowych
przejawów należy posługa charytatywna.
Pomóż w rozwoju naszego portalu