W poprzednim odcinku cyklu naszego odkrywania Jasnej Góry zafascynowała
nas słynna monstrancja, nazywana monstrancją Kordeckiego, jedno z
najpiękniejszych osiągnięć artystycznych XVII wieku w Polsce. Bardzo
bogate w treść są tematy ikonograficzne sformalizowane w jej plastyce,
które zostały tak dobrane, aby najlepiej zaprezentować starotestamentalne
prefiguracje, czyli zapowiedzi Eucharystii w Starym Testamencie jako
ofiary i jako uczty oraz godność kapłańską i królewską Chrystusa.
Na błyszczącej od złota i drogich kamieni stopie monstrancji artysta
umieścił cztery sceny narracyjne wyobrażone na plakietkach, które
zasługują na szczególną uwagę i mogą dać nam swoistą katechezę na
temat - kim jest Jezus Eucharystyczny dla nas. Owe cztery sceny narracyjne
prezentują dwa główne wątki: Ofiarę Chrystusa (ofiara Abrahama, żydowska
Pascha) i Ucztę Eucharystyczną
(Eliasz na pustyni, Ostatnia Wieczerza). W tradycyjnej konwencji
ikonograficznej ukazana została scena ofiary Abrahama. Pisarze wczesnego
chrześcijaństwa komentowali ofiarę Abrahama jako wydarzenie typiczne,
czyli zapowiadające przyszłą ofiarę Chrystusa. Abraham jako ojciec
składający swego syna Izaaka w ofierze Bogu jest porównywany z Bogiem
Ojcem oddającym Syna Jezusa Chrystusa na ofiarę odkupieńczą. Izaak
niosący drzewo na stos ofiarny jest typem Chrystusa niosącego krzyż
na Kalwarię. Baranek uwikłany w ciernie również symbolizował Chrystusa
i, jak uważano w średniowieczu, ów baranek, którego Abraham ofiarował
w miejsce swego syna, symbolizował chleb i wino, pod których postaciami
ukryte jest prawdziwe Ciało i Krew Chrystusa składane w ofierze Mszy
św. Ideę Eucharystii jako ofiary pogłębia dodatkowo scena żydowskiej
Paschy. Przygotowani do wyjścia z niewoli egipskiej Żydzi z laskami
w ręku zbierają się wokół stołu, na którym znajdują się chleby i
baranek paschalny. Ofiarny baranek paschalny, którego kości, zgodnie
z zaleceniami Starego Testamentu, nie wolno było łamać i którego
krew wybawiła rodziny żydowskie od dotknięcia Anioła śmierci, jest
typem Baranka - Chrystusa. Bo w stosunku do niego nie został spełniony
rzymski zwyczaj łamania kości w celu przyśpieszenia agonii, a Jego
Krew odkupiła ludzkość od grzechów. Baranek paschalny to pokarm spożywany
przez rodziny żydowskie, zaś Chrystus podczas Ostatniej Wieczerzy
sam stał się pokarmem - chlebem eucharystycznym.
Eucharystia jako uczta to drugi wątek, a rozpoczyna go
historia proroka Eliasza, który ratuje swoje życie przed zemstą Jezabel,
krwawej królowej. Ucieka na pustynię. Scena przedstawia postać leżącego
Eliasza, niemal umierającego z głodu i pragnienia. Stojący obok anioł
dotyka jego ramienia i ukazuje mu stojący obok dzban z wodą i chleb.
Siła tego pokarmu ma tutaj znaczenie typologiczne, wskazuje na pokarm
eucharystyczny, który zostawił Jezus w czasie Ostatniej Wieczerzy,
ukazanej na czwartej plakietce monstrancji. Wyobrażono tam dwunastu
Apostołów zgromadzonych wokół stołu. Centralnie przedstawiona jest
postać Jezusa. Na stole umieszczono kielich i chleb. Ciekawie przedstawiony
jest Judasz w scenie Ostatniej Wieczerzy. Ma w ręku sakiewkę, depcze
zaś stopami psa, co w tym przypadku ma odniesienie do słów Chrystusa: "
Nie dawajcie psom tego, co święte" (Mt 7, 6). Temat Ostatniej Wieczerzy
znajduje uzupełnienie w krzyżu wieńczącym monstrancję. Obydwie formy
ofiary nawiązują do zapowiedzi Starego Testamentu: ofiary Abrahama
i żydowskiej Paschy. Właśnie wyobrażenie Wieczerzy Pańskiej, podczas
której został ustanowiony Najświętszy Sakrament - tak w jego aspekcie
ofiary, jak i pokarmu, jest ukazaniem spełnienia się wszystkich wspomnianych
zapowiedzi starotestamentalnych.
Program ideowy monstrancji jasnogórskiej powstał na fundamencie
wykładu nauki Soboru Trydenckiego o Eucharystii. Podczas obrad ojcowie
Soboru oddzielili od siebie problemy Eucharystii jako sakramentu
- w tym także zagadnienie rzeczywistej obecności Chrystusa pod postaciami
chleba i wina oraz Eucharystii jako ofiary. Doprowadziło to w potrydenckiej
praktyce duszpasterskiej do zaniedbania oznajmiającego i znaczącego
charakteru sakramentu oraz do niepomiernego rozwoju kultu Chrystusa
Eucharystycznego w różnorodnych formach adoracji.
Pomóż w rozwoju naszego portalu