Reklama

Katechezy o Psalmach i Hymnach

Bóg odnowi swój lud

Niedziela Ogólnopolska 38/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ez 36, 24-28 - z Jutrzni na sobotę IV tygodnia
Audiencja generalna, 10 września 2003 r.

1. Kantyk, który przed chwilą rozbrzmiewał w naszych uszach i w naszych sercach, został skomponowany przez jednego z wielkich proroków Izraela. Chodzi o Ezechiela, świadka jednego z najtragiczniejszych okresów, jakie przeżył lud żydowski: był to upadek królestwa Judy oraz jego stolicy, Jerozolimy, po którym nastąpiło gorzkie doświadczenie niewoli babilońskiej (VI wiek przed narodzeniem Chrystusa). Z 36. rozdziału Księgi Ezechiela wybrany został fragment, który stał się integralną częścią chrześcijańskiej Liturgii Godzin.
Kontekst tego fragmentu, przekształconego w hymn liturgiczny, zawiera w sobie najgłębszy sens tragedii przeżywanej przez lud w tamtych czasach. Grzech bałwochwalstwa skaził ziemię daną przez Pana w dziedzictwo Izraelowi. Ten grzech, bardziej niż inne przyczyny, jest odpowiedzialny w ostatecznym rozrachunku za utratę ojczyzny i rozproszenie między narodami. Bóg bowiem nie jest obojętny wobec dobra i zła; On w sposób tajemniczy pojawia się w historii ludzkości ze swoim osądem, który - wcześniej czy później, obnaży zło, bronić będzie ofiar i wskaże drogę sprawiedliwości.

Reklama

2. Jednakże celem Bożego działania nigdy nie jest ukaranie czy unicestwienie grzesznika. To właśnie sam prorok Ezechiel przekazuje nam te słowa Boga: „Czyż tak bardzo miałoby mi zależeć na śmierci występnego - wyrocznia Pana Boga - a nie raczej na tym, by się nawrócił i żył? (...) Ja nie mam żadnego upodobania w śmierci - wyrocznia Pana Boga. Zatem nawróćcie się, a żyć będziecie” (Ez 18, 23. 32). W tym świetle zdolni jesteśmy pojąć znaczenie naszego Kantyku pełnego nadziei zbawienia. Po oczyszczeniu, dzięki próbie i cierpieniu, jawi się poranek nowej ery, którą zapowiadał już prorok Jeremiasz, mówiąc o „nowym przymierzu” między Panem a Izraelem (por. Jer 31, 31-34). Również sam Ezechiel w 11. rozdziale swojej prorockiej Księgi ogłasza te słowa Boga: „Dam im jedno (nowe) serce i nowego ducha dam do ich wnętrza. Z ciała ich usunę serce kamienne, a dam im serce cielesne, aby postępowali zgodnie z moimi poleceniami, strzegli nakazów moich i wypełniali je. I tak będą oni moim ludem, a Ja będę ich Bogiem” (Ez 11, 19-20).
W naszym Kantyku (por. Ez 36, 23-28) prorok podejmuje tę wyrocznię i uzupełnia podziwu godnym wyjaśnieniem: „duchem nowym”, jaki otrzymają od Boga synowie ludu wybranego, będzie Jego Duch, Duch samego Boga (por. w. 27).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

3. Mamy zatem zapowiedź nie tylko oczyszczenia, wyrażonego przez znak wody, która obmywa ciemność świadomości. Nie chodzi tylko o niezbędny skądinąd zewnętrzny wymiar wyzwolenia od zła i od grzechu (por. w. 25). Akcent przesłania Ezechiela skierowany jest przede wszystkim na inny aspekt, jeszcze bardziej zaskakujący. Ludzkość przeznaczona jest do nowego życia.
Pierwszym jego symbolem jest „serce”, które w języku biblijnym oznacza wnętrze, osobistą świadomość. Z naszej piersi zostanie wyrwane „serce z kamienia”, zimne i nieczułe, znak zanurzenia w złu. Na to miejsce Bóg włoży „serce z ciała”, to znaczy źródło życia i miłości (por. w. 26). Na miejsce ducha ożywczego, który w dziele stworzenia uczynił z nas istoty żyjące (por. Rdz 2, 7), wejdzie w nowej ekonomii łaski Duch Święty, który nas podtrzymuje, porusza, prowadzi do światła prawdy i rozlewa „miłość Boga w naszych sercach” (Rz 5, 5).

4. Jawi się nam w ten sposób „nowe stworzenie”, które będzie opisane przez św. Pawła (por. 2 Kor 5, 17; Ga 6, 15), gdy potwierdzi śmierć w nas „człowieka starego”, „grzesznego ciała”, ponieważ „zwlekliśmy z siebie dawnego człowieka z jego uczynkami, a przyoblekliśmy nowego, który wciąż się odnawia ku głębszemu poznaniu [Boga], na obraz Tego, który go stworzył” (Kol 3, 9-10; por. Rz 6, 6).
Prorok Ezechiel zapowiada nowy lud, który w Nowym Testamencie sam Bóg zawezwie do siebie przez Syna swego. Ta wspólnota „serc z ciała” oraz „ducha” będzie doświadczała żywej i czynnej obecności samego Boga, który będzie ożywiał wierzących, działając w ich sercach za pośrednictwem swej skutecznej łaski. „Kto wypełnia Jego przykazania, trwa w Bogu, a Bóg w nim; a to, że trwa On w nas, poznajemy po Duchu, którego nam dał” (1 J 3, 24).

5. Zamykamy naszą medytację nad Kantykiem Ezechiela, słuchając św. Cyryla Jerozolimskiego, który w swojej Trzeciej katechezie chrzcielnej widzi w tym proroctwie lud chrześcijańskiego chrztu.
Przez chrzest - przypomina - zostają odpuszczone wszystkie grzechy, również najcięższe przestępstwa. Dlatego Biskup zwraca się do swoich słuchaczy: „Miej ufność, Jeruzalem, Pan obmyje twoje nieprawości (por. So 3, 14-15). Pan obmyje twoją brzydotę...; «pokropi was czystą wodą, abyście się stali czystymi, i oczyści was od wszelkiej zmazy» (Ez 36, 25). Aniołowie będą wam radosną koroną i szybko zaśpiewają: «Kim jest ta, co się wyłania z pustyni, wsparta na oblubieńcu swoim?» (Pnp 8, 5). Jest to bowiem dusza, która kiedyś była zniewolona, teraz zaś wolna może nazywać bratem przybranym swojego Pana, który, przyjmując jej szczere zaproszenie, powiada: «O jak piękna jesteś, przyjaciółko moja, jakże piękna!» (Pnp 4, 1). Woła on w ten sposób, nawiązując do owoców wyznania, dokonanego z pełną świadomością. (...) Oby zechciało niebo, żeby wszyscy (...), zachowując żywe wspomnienie tych słów oraz wspaniałych owoców, przełożyli je na święte dzieła, aby przedstawić je nieskalanymi przed mistycznym Oblubieńcem i otrzymać od Ojca przebaczenie grzechów” (nr 16: Le catechesi, Rzym 1993, ss. 79-80).

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

Podziel się:

Oceń:

2003-12-31 00:00

Wybrane dla Ciebie

Kiedy troska o dusze staje się samowolą [Felieton]

2025-09-13 23:34

Karol Porwich/Niedziela

W piątkowe popołudnie opublikowany został list otwarty do abp. Józefa Kupnego autorstwa ks. Karla Stehlina FSSPX, przełożonego polskiego dystryktu. Kapłani Bractwa chcą chronić wiernych przed „zepsutymi rytami” po Soborze Watykańskim II. Brzmi heroicznie, dramatycznie wręcz, ale nie do końca.

Więcej ...

Bez chrześcijaństwa nie byłoby Polski

2025-09-14 17:35
Głównym punktem pielgrzymki była Msza św., której przewodniczył metropolita szczecińsko-kamieński – abp Wiesław Śmigiel

Karolina Krasowska

Głównym punktem pielgrzymki była Msza św., której przewodniczył metropolita szczecińsko-kamieński – abp Wiesław Śmigiel

Mężczyźni z całej diecezji wraz z rodzinami 13 września pielgrzymowali do kolebki chrześcijaństwa i polskości w Międzyrzeczu.

Więcej ...

XXXIV Forum Ekonomiczne w Karpaczu – wiodąca platforma dialogu

2025-09-15 11:17
XXXIV Forum Ekonomiczne w Karpaczu

Materiał prasowy

XXXIV Forum Ekonomiczne w Karpaczu

Ponad 6 tysięcy gości przyjechało na XXXIV Forum Ekonomiczne w Karpaczu, które odbyło się w dniach 2–4 września 2025 roku. Przez trzy dni przedstawiciele polityki, biznesu, ekonomii, nauki i kultury z ponad 50 krajów świata debatowali o najważniejszych wyzwaniach współczesności, koncentrując się wokół hasła przewodniego tegorocznego Forum: „Czas transformacji – jaka będzie Europa przyszłości?”.

Więcej ...

Reklama

Najpopularniejsze

Nowenna do św. Ojca Pio

Wiara

Nowenna do św. Ojca Pio

Zmarł bp Antoni Pacyfik Dydycz

Kościół

Zmarł bp Antoni Pacyfik Dydycz

Bolesna Matka Najświętsza i Koronka do Jej Siedmiu...

Wiara

Bolesna Matka Najświętsza i Koronka do Jej Siedmiu...

Niezwyciężony Triumf serca

Wiadomości

Niezwyciężony Triumf serca

Nowenna do Matki Bożej Bolesnej

Wiara

Nowenna do Matki Bożej Bolesnej

Archidiecezja katowicka: Komunikat w sprawie parafii św....

Kościół

Archidiecezja katowicka: Komunikat w sprawie parafii św....

Pijany mężczyzna podczas Mszy św. zatakował kapłana

Kościół

Pijany mężczyzna podczas Mszy św. zatakował kapłana

Modlitwa św. Jana Pawła II o pokój

Wiara

Modlitwa św. Jana Pawła II o pokój

Nowenna do św. Stanisława Kostki

Wiara

Nowenna do św. Stanisława Kostki