Jak mówić do ludzi z ambony, aby były to słowa i myśli skutecznie konkurujące z profesjonalnym przekazem prasy, radia czy telewizji? Kaznodzieja, duszpasterz, katecheta
są postawieni wobec wielkiego wyzwania, skoro już sam statystyczny czas ich oddziaływania drogą homilii czy katechezy stanowi zaledwie nikły ułamek czasu, jaki parafianie poświęcają na oglądanie seriali
telewizyjnych, słuchanie list przebojów czy serwisów informacyjnych nadawanych przez radio. Tą drogą, często bezwiednie, ulegają podsuwanym sugestiom ocen dotyczących stosunku do nakazów religijnych i sposobu
interpretowania dogmatów. Jeśli uwzględni się fakt kulturowy spadku czytelnictwa prasy i książek, fakt zakończenia formacji religijnej po kursach przygotowujących do bierzmowania, a w najlepszym
przypadku po kursach przedmałżeńskich, to zyskamy realny obraz kondycji przekonań i postaw społeczeństwa uważającego się za katolickie. Badania socjologiczne religijności Polaków
kreślą ogólny jej zarys, który wpływa na religijność poszczególnych parafii i staje się wyzwaniem dla pracy proboszczów i wikarych.
O skuteczności oddziaływania duszpasterskiego metodami dostępnymi naszym kapłanom, katechetom i wolontariatowi decyduje m.in. umiejętne posługiwanie się współczesnymi mediami. Książka Karola
Klauzy (24. z serii Biblioteka „Dnia Pańskiego”) streszcza w formie praktycznych zasad, duszpasterskich pomysłów i metodycznych zaleceń wypróbowane sposoby
zastosowania prasy, radia, telewizji i informatyki w życiu wspólnoty parafialnej. Uzupełnienie stanowią sugestie wykorzystania oferty mediów świeckich w realizowaniu programu
duszpasterskiego lub wpływania na tę ofertę w taki sposób, by przynajmniej nie szkodziła humanistycznym i religijnym wartościom. Celem opracowania jest ukazanie zasad Kościoła w odniesieniu
do realnie rozpoznanej przez niego sytuacji mediów i poszukiwanie skutecznych metod współdziałania „z podziwu godnymi środkami” (DP 1).
Karol Klauza, „Media w nowoczesnej parafii. Sugestie personalne stare i nowe”. Edycja Świętego Pawła, Częstochowa 2003, ul. Siwickiego 7, tel. (0-34) 362-06-89, fax (0-34) 362-09-89, e-mail: edycja@paulus.pl, www.paulus.pl
Pomóż w rozwoju naszego portalu



