Reklama

Patriotyczno-chrześcijański wyborca nie głosuje na liberałów

Liberalizm nie dla katolików

Niedziela Ogólnopolska 34/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Z Lechem Stefanem - wiceprezesem Stowarzyszenia „Pro Cultura Catholica”, działaczem opozycyjnym Solidarności Dolnośląskiej, przewodniczącym byłej Wyborczej Akcji Katolickiej we Wrocławiu - rozmawia Krzysztof Jan Dracz

Krzysztof J. Dracz: - W poprzednich rozmowach wspominaliśmy o negatywnej roli, jaką odegrały partie postkomunistyczne i liberalne w rozwoju naszego kraju po roku 1989. Zajmijmy się dzisiaj postawami liberalnymi polityków. Co to jest liberalizm?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Lech Stefan: - W latach 90. pod redakcją ks. prof. Władysława Piwowarskiego ukazał się Słownik katolickiej nauki społecznej. Autor opracowania hasła „liberalizm” pisze, że wolność ludzkiego indywiduum jest - traktując liberalizm w sferze myśli społecznej - kategorią i najwyższą wartością w całym porządku społecznym. Wolność ta rozumiana jest w sposób negatywny i utożsamia się z brakiem jakichkolwiek ograniczeń w realizacji przez człowieka jego naturalnych popędów. Autor pisze dalej, że liberalizm najsilniej zaznacza się na gruncie myśli politycznej, broniąc tezy, iż jedyną funkcją państwa jest obrona i gwarancja praw wszystkich obywateli. W dziedzinie ekonomii absolutyzuje prywatną własność oraz zasadę nieograniczonego zysku ekonomicznego i wolnej konkurencji, odmawiając państwu prawa do jakiejkolwiek interwencji w sferze życia gospodarczego.
Wreszcie przypomnijmy, że według Słownika wyrazów obcych, „liberalny” oznacza: nadmiernie pobłażliwy, beztrosko tolerancyjny, niezważający na cudze lub własne omyłki, błędy i wykroczenia.

- Jaki jest Twój stosunek do liberalizmu?

- Obok słuszności pewnych założeń liberalizm, budzi także wiele zastrzeżeń. Ma rację, mówiąc o konieczności opieki nad człowiekiem; można się też z nim zgodzić w niektórych aspektach dotyczących ekonomii i gospodarki. Widzę jednak następujące negatywne cechy systemu liberalnego:
Pierwsza dotyczy już samej definicji człowieka wraz z jego relacjami społecznymi. Krótko można powiedzieć, że liberalizm ujmuje człowieka zasadniczo w kategoriach czysto ekonomicznych. Chociaż tworzy on cały system praw zabezpieczający jednostkę ludzką, to jako ideologia wywodząca się z zupełnie innych przesłanek niż chrześcijaństwo nigdy nie da się pogodzić z doktryną katolicką.
Po drugie - Chrystus nie głosił „wolności bez granic”, nie uważał, że rację zawsze ma większość. Mówił, że On jest Prawdą. Głosił istnienie prawdy obiektywnej, co jest przeciwne liberalizmowi, głoszącemu ciągłą zmienność prawd i praw ludzkich. Trzeba mocno podkreślić, że w chrześcijaństwie człowiek jest podmiotem, a nie częścią wolnego rynku, ocenianą wyłącznie pod kątem użyteczności i „skuteczności działania”. Katolicka nauka społeczna mówi wyraźnie o konieczności sprecyzowania postulatów etycznych, które powinna uwzględniać ekonomia, aby stało się zadość społecznej i osobistej sprawiedliwości moralnej.
Po trzecie - trzeba wyraźnie powiedzieć: liberalizm to nie jest idea dla katolików. Prowadzi w prostej linii do zakwestionowania naszych podstawowych kanonów moralnych w praktyce życia społecznego, do powolnego zrywania z chrześcijańską tradycją, na której zbudowaliśmy naszą polską kulturę. Objawia się również patologiami życia społecznego.

Reklama

- Jaki jest stosunek Kościoła katolickiego i jego nauki społecznej do liberalizmu?

- Nauka społeczna Kościoła broni wolności ludzkiej, ale równocześnie w sposób jednoznacznie krytyczny odnosi się do liberalizmu. Podstawowym przedmiotem krytyki jest niemożliwa do zaakceptowania z chrześcijańskiego punktu widzenia absolutna autonomia jednostki, tak charakterystyczna dla każdej odmiany liberalizmu. Na koniec tej analizy przypomnę - po pierwsze - definicję liberalizmu za Encyklopedią katolicką. Jest to „postawa wobec rzeczywistości zakładająca niczym nieskrępowane lub względnie swobodne rozwiązywanie różnych problemów ludzkiej egzystencji, także system kształtujący stosunki międzyludzkie na płaszczyźnie politycznej, ekonomicznej, społecznej i światopoglądowej”.
Po drugie - w społecznym nauczaniu Kościoła podkreśla się konieczność etyki normatywnej w życiu indywidualnym i publicznym. Głosi się m.in. zasadę pierwszeństwa pracy ludzkiej przed kapitałem, prawo do pracy. Mówi się otwarcie o złu bezrobocia, o obowiązku państwa w realizowaniu polityki prawie pełnego zatrudnienia, ochrony przedsiębiorstw przed upadłością, pośrednictwa pracy i troski o szkolnictwo zawodowe.
Również papieże wielokrotnie wypowiadali się krytycznie o liberalizmie. Kościół zawsze podkreślał konieczność łączenia wolności z prawdą oraz możliwość dialogu z sobą i Bogiem, dialogu, który daje odpowiedzi na pytania: kim jest człowiek, skąd pochodzi i dokąd zmierza?
Katolicka nauka społeczna mówi wyraźnie o konieczności sprecyzowania postulatów etycznych, które powinna uwzględniać ekonomia, aby stało się zadość społecznej i osobistej sprawiedliwości moralnej.

- W jaki sposób przejawia się postawa liberalna polityków i ich partii w praktyce życia społecznego?

- Może podam przykłady, które wydają mi się najważniejsze. Po pierwsze - jest to stopniowe pozbawianie władz państwowych możliwości ingerencji i sterowania podstawowymi i strategicznymi dziedzinami życia społeczno-gospodarczego. To m.in. energetyka, bankowość, kolejnictwo, służba zdrowia etc. Po drugie - bezkrytyczne podporządkowywanie obywatela grom sił wolnorynkowych i niekontrolowanej konkurencji. Od komunizmu do kapitalizmu nikt jeszcze w historii naszej cywilizacji nie przechodził, jesteśmy jednymi z pierwszych, więc tego typu liberalne podejście jest, najdelikatniej mówiąc, nieuczciwe i nieludzkie. Mówią nam: jeśli potraficie liczyć, to liczcie na siebie. Następnie - brak strategii gospodarczej w skali kraju i ochrony naszych interesów, szczególnie zagrożonych dziedzin gospodarki, przed konkurencją zagraniczną. Kwestionowanie podstaw etyczno-moralnych, na których została zbudowana polska kultura, z jednocześnie daleko posuniętą wyrozumiałością dla zachowań, które z naszego, chrześcijańskiego, punktu widzenia, są patologiczne. Trudno jest taką wyrozumiałość nazwać tolerancją. Przykłady można by mnożyć.

- Czy chrześcijański polityk może być liberałem, a jeżeli tak o sobie mówi, to gdzie powinna przebiegać granica jego tolerancji?

- W świetle tego, co zostało powiedziane, polityk chrześcijański powinien mocno zastanowić się, zanim zadeklaruje się jako liberał, albo gdy jako człowiek wierzący wstąpi do partii liberalnej. Można bowiem domniemywać, że jeśli jest on prawdziwym katolikiem i patriotą, to pewnie nie zdaje sobie sprawy ze zgubnego wpływu liberalizmu na nasze życie społeczne. Jeśli natomiast ma świadomość tego wpływu, to z jego katolicyzmem i polskością jest coś nie w porządku.
Tolerancja ma swoje granice, poza którymi zaczyna się liberalizm, czyli pobłażliwa beztroska prowadząca do akceptacji różnych patologii życia społecznego, na którą nakłada się egoistyczna, niechrześcijańska wizja człowieka w społeczeństwie.

- Które ugrupowania polityczne uważasz za liberalne?

- Według mnie, są to wszystkie partie postkomunistyczne - Partia Demokratyczna, a także, niestety, Platforma Obywatelska, która w znacznej części akceptuje różne liberalne postawy.

- Jak powinien zachować się wobec tego patriotyczno-chrześcijański wyborca wobec polityków i partii liberalnych w wyborach parlamentarnych i prezydenckich?

- Nie powinien na nich głosować!

- Dziękuję za rozmowę.

Podziel się:

Oceń:

2005-12-31 00:00

Wybrane dla Ciebie

W których diecezjach jest dyspensa w piątek po Bożym Ciele? – sprawdź!

2024-05-29 19:13

Adobe Stock

W wielu diecezjach w Polsce biskupi udzielają dyspensy od piątkowej wstrzemięźliwości od pokarmów mięsnych. Dyspensy takie ogłoszone już zostały m.in. w archidiecezji warszawskiej, gdańskiej, katowickiej czy wrocławskiej. Przypomnijmy, że katolików, którzy ukończyli 14 rok życia obowiązuje wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych we wszystkie piątki w roku. Biskup diecezjalny może jednak udzielić wiernym dyspensy na terytorium swojej diecezji.

Więcej ...

Podziękujmy dziś Bogu za wszystkich ludzi, dzięki którym nasza wiara została umocniona

Grażyna Kołek

Rozważania do Ewangelii Łk 1, 39-56.

Więcej ...

Agnieszka Chrostowska z zespołu Siewcy Lednicy: Mimo nowotworu - idę bez lęku

2024-05-31 22:54
Agnieszka Chrostowska

Archiwum prywatne

Agnieszka Chrostowska

Agnieszka Chrostowska – jej głos znają wszyscy, którzy choć raz pojechali na spotkanie ewangelizacyjne na Polach Lednickich. Dziś swoim życiem udowadnia, że ufa w plan Boga dla siebie, choć jest to plan niełatwy, bo naznaczony chorobą nowotworową.

Więcej ...

Reklama

Najpopularniejsze

Święto Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny

Święta i uroczystości

Święto Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny

W których diecezjach jest dyspensa w piątek po Bożym...

Kościół

W których diecezjach jest dyspensa w piątek po Bożym...

Nowenna do Najświętszego Serca Pana Jezusa

Wiara

Nowenna do Najświętszego Serca Pana Jezusa

Coraz większe napięcie w Brukseli...

Wiadomości

Coraz większe napięcie w Brukseli...

Mecenas Wąsowski: ks. Olszewski prosił, abym Wam to...

Kościół

Mecenas Wąsowski: ks. Olszewski prosił, abym Wam to...

Dekrety rozdane

Aspekty

Dekrety rozdane

Ida Nowakowska: Chcę być jak moja Mama!

Wiara

Ida Nowakowska: Chcę być jak moja Mama!

Boże Ciało - 10 faktów, o których nie wiesz

Kościół

Boże Ciało - 10 faktów, o których nie wiesz

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

Wiara

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania