Tylu eksponatów ukazujących kult i sztukę sakralną diecezji
sosnowieckiej do tej pory nie udało się zgromadzić w jednym miejscu.
Uczynił to w 10. rocznicę powstania naszej diecezji dyrektor Muzeum
w Sosnowcu Zbigniew Studencki, przygotowując wystawę pt. "Sztuka
sakralna diecezji sosnowieckiej". 3 września biskup ordynariusz Adam
Śmigielski SDB otworzył długo przygotowywaną i długo oczekiwaną wystawę.
Na wystawie zgromadzono ponad 120 eksponatów z 12 parafii:
obrazy, rzeźby, monstrancje, kielichy mszalne, relikwiarze, zabytkowe
ampułki, ornaty, kapy, dalmatyki, a nawet zegar z emblematem Bożogrobców.
Jak powiedziała Niedzieli Ewa Chmielewska, komisarz główny wystawy,
ekspozycja jest próbą syntezy młodej czasowo diecezji sosnowieckiej,
a obejmującej swym zasięgiem parafie erygowane jeszcze w średniowieczu,
będące niejednokrotnie miejscami znaczącymi dla polskiej historii.
Jest także zasygnalizowaniem kierunków przyszłych badań nad różnymi
aspektami sztuki sakralnej diecezji.
Autorki wernisażu starały się zaakcentować gotyckie,
renesansowe i barokowe zabytki rzemiosła i tkanin. Współczesne przedmioty
liturgiczne bowiem niejednokrotnie wykorzystywane są w liturgii do
dzisiaj i stosunkowo łatwo można je zobaczyć. W przypadku rzeźby
i malarstwa wystawa ukazuje w miarę pełny chronologicznie przekrój
- od średniowiecza po wiek XX. Niestety ze względów organizacyjnych
nie wszystkie zabytki można było pokazać. "Organizując wystawę, stanęliśmy
jeszcze przed jednym ważnym problemem - wyjaśnia Ewa Chmielewska
- wnętrze świątyni stanowi autonomiczną, wyjątkową całość, w której
każdy element ma konkretne znaczenie i swoje miejsce. Wielowiekowe
świątynie to księga napisana przez ludzi, posługujących się najcenniejszymi
darami Bożymi - rozumem i inwencją twórczą, użytymi w celu głoszenia
czci i chwały Boga. Każdy element wyjęty z kontekstu traci na znaczeniu
i nie prezentuje się tak jak na swoim miejscu w świątyni. Jest to
problem, z którym zmagają się wszyscy muzealnicy.
Aranżując wystawę, staraliśmy się zachować w miarę możliwości
nastrój naturalnego dla eksponowanych dzieł otoczenia" - dodała.
Krótki przegląd sztuki sakralnej naszej diecezji zaczynamy
od architektury. Na wystawie prezentowane są fotografie najstarszych
i najcenniejszych świątyń, by przejść do konkretnych elementów wystroju
wnętrza kościołów. Twórcy sztuki religijnej zwłaszcza artyści ludowi
chętnie rzeźbią postać Chrystusa Frasobliwego. Na wystawie eksponowane
są dwa tego typu dzieła z parafii św. Andrzeja Ap. w Olkuszu i św.
Stanisława w Czeladzi. Nie brakuje także rzeźb przedstawiających
wizerunki świętych. Niewątpliwie najpiękniejszym z nich jest drewniany
posążek św. Barbary z XV w., na co dzień stający w olkuskiej farze.
Nieodłącznym elementem wystroju wnętrz sakralnych są epitafia i nagrobki.
Niejednokrotnie są to przykłady dobrej, ale nie monumentalnej rzeźby.
Najstarszym i najpiękniejszym zabytkiem nagrobnym w naszej diecezji
jest oczywiście pomniczek Kasi Pileckiej w kościele św. Jana Chrzciciela
w Pilicy, przypisywany jednemu z najbardziej cenionych rzeźbiarzy
renesansowych - Janowi Marii Padovano. Niestety oryginał ze zrozumiałych
względów pozostał w Pilicy, a na wystawie można zobaczyć fotografię.
Malarstwo sztalugowe to kolejny element wystawy. Możemy zobaczyć
obraz Matki Bożej Passawskiej z parafii św. Wojciecha w Jaworznie,
św. Józefa z kościoła św. Joachima w Zagórzu czy św. Izydora Oracza
z parafii Trójcy Świętej w Będzinie. Nie zabrakło również szat liturgicznych,
głównie ornatów. Najstarszy pochodzi z parafii Podwyższenia Krzyża
Świętego w Sławkowie i jest datowany na lata 1470-80. Nie sposób
wymienić wszystkich eksponatów zgromadzonych w muzeum. Najlepiej
wybrać się osobiście na wystawę i zobaczyć ją na własne oczy. Wystawa
będzie czynna do 31 grudnia 2002 r.
Pomóż w rozwoju naszego portalu