Reklama

Kościoły jubileuszowe

Kościół św. Macieja w Siewierzu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Siewierz i ziemia siewierska mają bogatą przeszłość czego dowodem są zachowane zabytki architektury sakralnej i świeckiej. Parafia siewierska jest równie stara jak gród. Ziemia siewierska początkowo należała do Małopolski. Pierwsza wzmianka historyczna o Siewierzu znajduje się w dokumencie legata papieskiego Idziego z 1125 r., w którym napisano, że klasztor benedyktynów w Tyńcu pod Krakowem pobierał część opłat z targu i jatki w Siewierzu. Okres ten kończy się w 1178 r., kiedy Kazimierz Sprawiedliwy darował gród siewierski Mieszkowi Plątonogiemu księciu opolsko-raciborskiemu. W połowie XIII w. był siedzibą kasztelani.

Istniała tutaj także komora celna, z której dochody w 1223 r. pobierał konwent norbertanek z Rybnika. Gród w tym czasie położony był wokół kościoła św. Jana Chrzciciela, a więc w pewnej odległości od dzisiejszego centrum miasta. Prawdopodobnie po spaleniu grodu w 1241 r. przez Tatarów przeniesiono osadę w miejsce chronione rzeką oraz rozległymi bagnami. W 1276 r. Siewierz otrzymał prawa miejskie, jednakże nie zachował się dokument lokacyjny. W 1281 r. dystrykt siewierski przeszedł we władanie książąt bytomsko-kozielskich, którzy z kolei w 1337 r. sprzedali go książętom cieszyńskim.

W 1341 r. po raz pierwszy w dokumentach użyto formy " księstwo siewierskie". W 1443 r. książę cieszyński Wacław sprzedał księstwo siewierskie biskupowi krakowskiemu Zbigniewowi Oleśnickiemu. Księstwo znajdując się poza granicami Korony posiadało własne prawa, sądy i wojsko. Na podstawie uchwał Sejmu Wielkiego z 1790 r. i 1791 r. księstwo zostało włączone do Korony. Po III rozbiorze Polski ziemia siewierska została zagarnięta przez Prusaków i włączona jako tzw. " Nowy Śląsk". Po wkroczeniu wojsk francuskich w 1807 r. Napoleon Bonaparte reaktywował księstwo siewierskie i nadał je marszałkowi Lannes, księciu de Montebello. Po Kongresie Wiedeńskim Siewierz znalazł się pod zaborem rosyjskim.

Około 1140 r. zbudowano w Siewierzu kościół św. Jana Chrzciciela. Z 1224 r. pochodzi informacja o tym, że kościół pw. św. Marii w Siewierzu został przez księcia opolskiego Kazimierza uposażony podopolską wsią Dobrzeń. W 1228 r. prawo patronatu nad tym kościołem otrzymał klasztor norbertanek w Czarnowąsach pod Opolem. W 1304 r. Kazimierz książe bytomski potwierdził Dytwinowi plebanowi z Siewierza nabycie młyna nad Czarną Przemszą. W 1325 r. dokument świętopietrza wspomina o Tilo plebanie siewierskim. Bulla papieska z 1424 r. wspomina, iż kościół św. Jana Chrzciciela był ośrodkiem parafii, a kościół św. Macieja kościołem filialnym. Bulla ta potwierdza prawo patronatu klasztoru norbertanek w Czarnowąsach do kościoła parafialnego w Siewierzu.

W połowie XV w. kościołem parafialnym był już kościół św. Macieja. Od 1619 r. istniała w Siewierzu także parafia szpitalna pod wezwaniem św. Barbary i Walentego, którą zlikwidowano dopiero w 1840 r. Duża parafia siewierska zaczęła się stopniowo dzielić po II wojnie światowej. Do początków XVIII w. parafia siewierska należała do dekanatu bytomskiego, później utworzono dekanat siewierski pokrywający się prawie w całości z granicami księstwa. W 1867 r. zniesiono dekanat siewierski, a parafię włączono do dekanatu będzińskiego. W 1947 r. reaktywowano dekanat siewierski.

Kościół św. Macieja pochodzi z I połowy XV w. Początkowo zbudowano murowane prezbiterium a następnie dobudowano drewnianą nawę. Przed rokiem 1598 nawę przebudowano na murowaną. W latach 1647-57 staraniem biskupa krakowskiego Piotra Gębickiego kościół częściowo przebudowano. Obecny kształt świątynia uzyskała w latach 1782-84 po rozbudowie prowadzonej przez biskupa krakowskiego Kajetana Sołtyka. Przedłużono wówczas kościół w kierunku zachodnim o 5 m. Wzniesiono nową jednowieżową fasadę, zbudowano kruchtę, skarbiec i jedną kaplicę od strony południowej. W jej wyniku kościół otrzymał wygląd barokowo-klasycystyczny. Jest to kościół orientowany, jednonawowy z węższym prezbiterium zamkniętym trójbocznie. W głównym ołtarzu znajduje się obraz św. Macieja Apostoła. Boczne kaplice są pw. Matki Bożej Różańcowej i Pana Jezusa Ukrzyżowanego. Kościół otoczony jest murem, w którym znajdują się trzy bramy. Ozdobą murów jest trójarkadowa brama zwana biskupią. W 1957 r. kościół otrzymał nową polichromię wnętrza oraz tynki zewnętrzne. W latach 1989-97 staraniem proboszcza, dziekana ks. Józefa Dawczyńskiego kościół otrzymał nowe wieże i został pokryty blachą miedzianą. Odnowiono także wnętrze świątyni zmieniając jego wystrój. Kościół konsekrowany był 9 września 1883 r. przez biskupa kieleckiego Tomasza Kulińskiego.

Na cmentarzu znajduje się kościół św. Jana Chrzciciela pochodzący z XII w. Jest to najstarszy zabytek sakralny w regionie. Wzniesiony został prawdopodobnie ok. 1140 r. przez znanego fundatora kościołów, Piotra Własta Dunina. Do XV w. był kościołem parafialnym, później filialnym. Po runięciu sklepienia w 1639 r. wzmocniono ściany masywnymi przyporami i podwyższono szczyty. W 1696 r. wzniesiono barokową wieżyczkę na sygnaturkę, wykonano drewniany sufit i dobudowano kruchtę. W latach 50-tych XX w. przeprowadzono prace konserwatorskie, odtwarzając sklepienie kolebkowe oraz usuwając elementy XVIII-wieczne. W 1993 r. przeprowadzono remont dachu kładąc nowe poszycie z podwójnych gontów. Jest to kościół romański, orientowany; murowany z kamienia ciosowego; prostokątny, jednonawowy z półkolistą absydą. Przy zachodniej ścianie znajdują się pozostałości empory, w absydzie fragmenty dwuwarstwowej polichromii romańskiej i gotyckiej z nieczytelnymi scenami figuralnymi. Do wnętrza świątyni prowadzi uskokowy portal zamknięty półkoliście z prostokątnym otworem wejściowym. Na terenie parafii przy ul. Krakowskiej znajduje się także kościół św. Barbary i Walentego, dawniej szpitalny, wybudowany w 1618 r. staraniem mieszczan siewierskich.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Podziel się:

Oceń:

+1 0
2000-12-31 00:00

Wybrane dla Ciebie

O Marii Okońskiej „Kobiecie mężnej i ofiarnej w służbie Kościołowi” podczas konferencji na Jasnej Górze

2024-05-11 14:05

BP JG

„Mamy jedno życie, którego nie wolno zmarnować” - głosiła jej dewiza. Co dzisiaj może powiedzieć współczesnej kobiecie Maria Okońska, uczestniczka powstania warszawskiego, niestrudzona apostołka w trudnych czasach reżimu komunistycznego, bliska współpracownica Prymasa Tysiąclecia? Zastanawiano się nad tym podczas odbywającej się na Jasnej Górze konferencji.

Więcej ...

Entuzjazm głoszenia Ewangelii

2024-05-09 10:50

Monika Książek

Duchowy entuzjazm, z jakim apostołowie głosili prawdę o Chrystusie zmartwychwstałym, był znakiem dla innych, że mówili prawdę.

Więcej ...

Papież podkreślił znaczenie pracy mediów, roli matek i troski o środowisko

2024-05-12 13:09

PAP/EPA/MASSIMO PERCOSSI

Po odmówieniu modlitwy „Regina Caeli” i udzieleniu apostolskiego błogosławieństwa Ojciec Święty nawiązał do obchodzonego dzisiaj we Włoszech Światowego Dnia Środków Społecznego Przekazu, wyrażając uznanie dl pracy ludzi mediów, przypomniał o roli matek i zachęcił do obejrzenia wystawy ekologicznej urządzonej w Kolumnadzie Palcu św. Piotra.

Więcej ...

Reklama

Najpopularniejsze

Nowenna do Ducha Świętego

Wiara

Nowenna do Ducha Świętego

Rozważania na niedzielę: Po co się tak przejmujesz?

Wiara

Rozważania na niedzielę: Po co się tak przejmujesz?

Wniebowstąpienie Pańskie

Wiara

Wniebowstąpienie Pańskie

Świadectwo Raymonda Nadera: naznaczony przez św. Szarbela

Wiara

Świadectwo Raymonda Nadera: naznaczony przez św. Szarbela

Zmarł Jacek Zieliński, współtwórca zespołu Skaldowie

Wiadomości

Zmarł Jacek Zieliński, współtwórca zespołu Skaldowie

Litania nie tylko na maj

Wiara

Litania nie tylko na maj

Nowenna do św. Andrzeja Boboli

Wiara

Nowenna do św. Andrzeja Boboli

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

Wiara

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

8 maja - wielkie pompejańskie święto

Kościół

8 maja - wielkie pompejańskie święto