Niedziela Rzeszowska

Chrześcijaństwo na czeskich drogach pielgrzymowania

Pielgrzymi w Czechach

Natalia Janowiec

Pielgrzymowanie rozpoczęliśmy od wspólnej modlitwy w autokarze. Już od pierwszych kilku kilometrów, udzielała się nam radosna atmosfera. Ciepłe promienie słońca i malownicze widoki zza szyby autokaru, cieszyły nasze oczy.

Pierwszego dnia dotarliśmy do Brna, miasta położonego w południowo-wschodnich Czechach, na Morawach. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Starego Miasta z dwoma rynkami. Z wielkim zachwytem podziwialiśmy urokliwe kamienice, stary Ratusz z 1240 roku z krzywą wieżą nad wejściem, pałace mieszczańskie, katedrę św. Piotra i Pawła, bazylikę pw. WNMP i klasztor augustianów, który w 1323 roku ufundowała królowa czeska i polska Ryksa Elżbieta.

Kolejny dzień dostarczył nam wielu niezapomnianych wrażeń i pięknych doznań. Z uśmiechem na twarzy ruszyliśmy na podbój Pragi, stolicy Czech, która słynie z rajskiego piękna i tajemniczych miejsc, które dane nam było poznać. Podziwialiśmy m.in.: most Karola, Zamek Królewski, bazylikę św. Jerzego, rynek Starego Miasta, kościół św. Mikołaja, ratusz ze słynnym zegarem Orloj i plac Wacława. Centralnym punktem pielgrzymowania tego dnia był kościół Matki Boskiej Zwycięskiej na Małej Stranie z figurką Dzieciątka Jezus. Od ponad 400 lat pielgrzymi przybywają tu modlić się i oddawać hołd Boskiemu Dzieciątku, za którego wstawiennictwem dokonuje się wiele cudów.

Wielkim przeżyciem dla nas pielgrzymów była Svatá Hora w Příbram, której sercem od wieków jest Sanktuarium Matki Bożej Nieustającej Pomocy z łaskami słynącą figurką Matki Bożej z Dzieciątkiem Jezus. Trzeciego dnia, modliliśmy się przed cudownym wizerunkiem, powierzając swoje dotychczasowe troski i prośby. Błogosławieństwo figurką, udzielone w języku czeskim to moment, w którym łzy same napływały do oczu. Dla nas pielgrzymów była to niezwykła i wzruszająca chwila, że trudno jest znaleźć właściwe słowa. Przeżycia pozostają w nas już na zawsze. Tak umocnieni powróciliśmy do Pragi, aby delektować się jej pięknem podczas rejsu po Wełtawie.

Nasz ostatni dzień pielgrzymowania zakończyliśmy w Ołomuńcu, stolicy Moraw Środkowych. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Kolumny Trójcy Przenajświętszej na Górnym Rynku, którą wzniesiono w XVIII wieku. Absolutny zachwyt wzbudził w nas ratusz gotycki, zegar astronomiczny, kolumna Mariacka na Dolnym Rynku i fontanny miejskie. Msza św. w katedrze św. Wacława była dziękczynieniem Panu Bogu i Matce Najświętszej za najważniejsze i najpiękniejsze chwile tego pielgrzymowania

2023-08-07 11:40

Litania nie tylko na maj

Jak powstały i skąd pochodzą wezwania Litanii Loretańskiej? Niektóre z nich wydają się bardzo tajemnicze: „Wieżo z kości słoniowej”, „Arko przymierza”, „Gwiazdo zaranna”…

Papież: wojna jest oszustwem, umieśćmy braterstwo w centrum naszego życia

2024-05-11 13:58

PAP/EPA/RICCARDO ANTIMIAN

Do odważnego wzrastania w sztuce pokojowego współistnienia wezwał Papież uczestników Światowego Spotkania nt. Ludzkiego Braterstwa, które drugi rok z rzędu odbywa się w Watykanie. Franciszek podkreślił, że to wydarzenie jest pokłosiem encykliki Fratelli tutti i zachęca do „tworzenia wokół Bazyliki św. Piotra inicjatyw związanych z duchowością i sztuką dla budowania dialogu w świecie”.

Polskie dzwony i ...muezzini

2024-05-11 17:46

Archiwum TK Niedziela

Nowenna do Ducha Świętego

Rozpoczął się proces beatyfikacyjny Sługi Bożej Heleny...

Bóg Ojciec, Syn i Duch Święty chce się ze mną i z...