Reklama

Łomżanie o reklamie prasowej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Obok radia i telewizji prasa jest jednym z trzech mass mediów, za pomocą których przekazywana jest reklama. Pod pojęciem prasy rozumiem tu gazety codzienne i czasopisma. Ich rola jako mediów reklamowych jest w Polsce stosunkowo ważna, gdyż pochłaniają one aż 40% sumy pieniędzy wydawanych na reklamę. Podobnie jest na całym świecie. Pomimo rozwoju nowoczesnych źródeł informacji, takich jak Internet czy telewizja satelitarna oraz wciąż rosnącej liczby stacji radiowych i telewizyjnych prasa wciąż znajduje swoich zwolenników. Analizując prasę jako medium reklamowe, musimy zdać sobie sprawę z tego, iż gazety codzienne i czasopisma ze względu na swoje specyficzne cechy muszą być rozpatrywane oddzielnie. Gazety są bowiem czarno-białe i wydawane codziennie lub raz w tygodniu, zatem reklama w nich zamieszczona może dotyczyć bieżących spraw. Poza tym gazety mają zazwyczaj zasięg lokalny, co przemawia za publikowaniem w nich reklam firm działających na danym terenie. Odpowiada to zarówno redakcji gazety, jak i firmie zlecającej emisję reklamy, gdyż taka współpraca niesie obopólne korzyści. Nieco inaczej przedstawia się sprawa w wypadku czasopism, czyli kolorowych, luksusowych magazynów wydawanych zazwyczaj raz w miesiącu. Ze względu na określony rodzaj czytelników danego czasopisma firmom łatwiej jest dotrzeć ze swoją informacją reklamową do wybranej przez siebie grupy ludzi o specyficznych cechach (np.: kobiety czytają takie pisma, jak: Twój Styl czy Pani domu). Ze względu na te dostrzegalne różnice także łomżanie w przeprowadzonych przeze mnie badaniach dokonali rożnych ocen tych dwóch rodzajów prasy. Gazety są obdarzane największym stopniem zaufania przez osoby powyżej 60. roku życia. Ponad połowa respondentów z przedziału między 31. a 40. rokiem życia zadeklarowała zaufanie do tego nośnika. Kolejne grupy to: osoby w wieku 41-50 lat ( 28%), 21-30 lat (23%) i do 20. roku życia (18%). Wynika z tego, że gazety codzienne są preferowane przez osoby starsze. Czasopisma zostały z kolei scharakteryzowane przez mieszkańców Łomży jako nośnik o najniższym stopniu zaufania. Choć mogłoby to wydawać się paradoksem, najniższym zaufaniem obdarzyły je osoby młode (do 20 lat) oraz pomiędzy 31. a 40. rokiem życia. Jeśli chodzi o częstotliwość, z jaką my, konsumenci, stykamy się z reklamą prasową, to w przypadku gazet codziennych i czasopism wskaźnik ten jest porównywalny i kształtuje się na poziomie ok. 14%. Niestety, aż 58% łomżan nie styka się wcale z reklamą w czasopismach, czyli reklama ta nie trafia do ludzi, do których miała dotrzeć. Warto zauważyć, że dla innych nośników takie "stracone docieranie" kształtuje się na poziomie ok. 8%. Brak kontaktu konsumentów z reklamą prasową wynika zapewne z faktu, iż - jak ustaliłam - aż 34% respondentów nie czyta prasy. Wyklucza to prasę jako medium, za pomocą którego można dotrzeć do tej grupy. Kolejnym kryterium oceny prasy jako nośnika reklamy są zauważone tendencje zachowań w chwili zetknięcia się z reklamą. I tak: 22% mieszkańców Łomży przegląda reklamy tak samo jak inne artykuły, 38% przegląda je, ale nieuważnie, 30% pomija je i przewraca na następną stronę. Spowodowane jest to zapewne faktem, iż na reklamie gazetowej trudno się skupić w przeciwieństwie do reklamy w czasopismach, gdzie kolorowe zdjęcia i nowe formy przekazu przyciągają wzrok czytelnika. Jednak łatwość, z jaką możemy wyeliminować reklamę prasową (wystarczy przewrócić gazetę na następną stronę), sprawia, że łomżanie ocenili ją jako najmniej natarczywą. Wspomniane już przeze mnie walory prasy, takie jak: bogactwo kolorów, wysoka specjalizacja w przypadku czasopism czy aktualność podejmowanych tematów w przypadku gazet spowodowały, iż prasie przyznano najwyższy stopień prestiżu, zaraz po telewizji. Za tym pozytywnym aspektem prasy ukryte są konkretne tytuły gazet i czasopism preferowanych przez łomżan. I tak kobiety najczęściej czytają: Claudię, Teletydzień, Twój Styl, Focus, Oliwię, Z życia wzięte, Panią domu, Politykę, Wprost, Chwilę dla Ciebie, Tinę, Naj, a mężczyźni: Auto Świat, Wprost, Politykę, Sukces, Gazetę Współczesną, Przegląd Sportowy, Super Express, Gazetę Prawną, Antenę i Komputer Świat. Jak widać, istnieje zatem wiele pism preferowanych przez badaną grupę mieszkańców Łomży. Kobiety najchętniej kupują czasopisma tzw. kobiece, a mężczyźni prasę sportową i o charakterze polityczno-gospodarczym.

Ocena prasy jako medium reklamowego jest zatem złożona i zależy w dużej mierze od tego, czy jej walory przekonają nas do sięgnięcia po dany tytuł, podczas gdy możemy oglądać telewizję i słuchać radia. Dla mnie oczywistym jest fakt, iż prasa, która istniała dużo wcześniej od radia i telewizji, potrafiła przystosować się do wymogów komunikacyjnych, jakie przyniósł ze sobą XX w. i pomimo swoich ograniczeń może śmiało konkurować z innymi mass mediami.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Podziel się:

Oceń:

2000-12-31 00:00

Wybrane dla Ciebie

Kim jest nowy PAPIEŻ?

2025-05-08 18:43
Papież Leon XIV

Vatican Media

Papież Leon XIV

Kardynałowie zebrani w Kaplicy Sykstyńskiej wybrali nowego papieża.

Więcej ...

Julia Osęka, delegatka z USA na Synod o synodalności: Leon XIV przedstawił się jak brat

2025-05-09 16:24

PAP/ANDREA SOLERO

Leon XIV nawet w papieskich szatach przedstawił się nam jako brat, jako pielgrzym, jako ten, który szuka Chrystusa - mówi w rozmowie z KAI Julia Osęka, studentka fizyki i teologii na Uniwersytecie św. Józefa w Filadelfii, która była najmłodszą uczestniczką Synodu o synodalności jako delegatka Ameryki Północnej. Opowiada o swoich spotkaniach z nowym papieżem, jego stylu pracy i nadziejach związanych z początkiem pontyfikatu.

Więcej ...

Uroczystości jubileuszowe w Jakubowie

2025-05-09 18:18
Tradycyjnie uroczystości w sanktuarium rozpoczęły się od okadzenia świątyni tzw. botafumeiro

Karolina Krasowska

Tradycyjnie uroczystości w sanktuarium rozpoczęły się od okadzenia świątyni tzw. botafumeiro

W Jakubowie odbyły się uroczystości jubileuszowe XX-lecia powstania pierwszego w Polsce odcinka Szlaku Świętego Jakuba oraz przywiezienia relikwii św. Jakuba Starszego Apostoła ze Stolicy Apostolskiej do Jakubowa.

Więcej ...
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najpopularniejsze

Brat papieża: od dzieciństwa wiedział, że zostanie...

Leon XIV

Brat papieża: od dzieciństwa wiedział, że zostanie...

Gdzie zamieszka nowy papież Leon XIV?

Kościół

Gdzie zamieszka nowy papież Leon XIV?

Kim jest nowy PAPIEŻ?

Leon XIV

Kim jest nowy PAPIEŻ?

Pierwsza decyzja Leona XIV dotycząca współpracowników

Kościół

Pierwsza decyzja Leona XIV dotycząca współpracowników

Nakazane święta kościelne w 2025 roku

Kościół

Nakazane święta kościelne w 2025 roku

Kard. Gerhard Müller: Wydarzenia w Polsce wołają o...

Kościół

Kard. Gerhard Müller: Wydarzenia w Polsce wołają o...

Siedmiu braci z zakonu kapucynów zginęło w wypadku

Wiadomości

Siedmiu braci z zakonu kapucynów zginęło w wypadku

PILNE! Habemus papam! MAMY PAPIEŻA!

Kościół

PILNE! Habemus papam! MAMY PAPIEŻA!

Profanacja i oburzenie! Michał Szpak naśladuje...

Wiadomości

Profanacja i oburzenie! Michał Szpak naśladuje...