Reklama

Łomżanie o reklamie prasowej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Obok radia i telewizji prasa jest jednym z trzech mass mediów, za pomocą których przekazywana jest reklama. Pod pojęciem prasy rozumiem tu gazety codzienne i czasopisma. Ich rola jako mediów reklamowych jest w Polsce stosunkowo ważna, gdyż pochłaniają one aż 40% sumy pieniędzy wydawanych na reklamę. Podobnie jest na całym świecie. Pomimo rozwoju nowoczesnych źródeł informacji, takich jak Internet czy telewizja satelitarna oraz wciąż rosnącej liczby stacji radiowych i telewizyjnych prasa wciąż znajduje swoich zwolenników. Analizując prasę jako medium reklamowe, musimy zdać sobie sprawę z tego, iż gazety codzienne i czasopisma ze względu na swoje specyficzne cechy muszą być rozpatrywane oddzielnie. Gazety są bowiem czarno-białe i wydawane codziennie lub raz w tygodniu, zatem reklama w nich zamieszczona może dotyczyć bieżących spraw. Poza tym gazety mają zazwyczaj zasięg lokalny, co przemawia za publikowaniem w nich reklam firm działających na danym terenie. Odpowiada to zarówno redakcji gazety, jak i firmie zlecającej emisję reklamy, gdyż taka współpraca niesie obopólne korzyści. Nieco inaczej przedstawia się sprawa w wypadku czasopism, czyli kolorowych, luksusowych magazynów wydawanych zazwyczaj raz w miesiącu. Ze względu na określony rodzaj czytelników danego czasopisma firmom łatwiej jest dotrzeć ze swoją informacją reklamową do wybranej przez siebie grupy ludzi o specyficznych cechach (np.: kobiety czytają takie pisma, jak: Twój Styl czy Pani domu). Ze względu na te dostrzegalne różnice także łomżanie w przeprowadzonych przeze mnie badaniach dokonali rożnych ocen tych dwóch rodzajów prasy. Gazety są obdarzane największym stopniem zaufania przez osoby powyżej 60. roku życia. Ponad połowa respondentów z przedziału między 31. a 40. rokiem życia zadeklarowała zaufanie do tego nośnika. Kolejne grupy to: osoby w wieku 41-50 lat ( 28%), 21-30 lat (23%) i do 20. roku życia (18%). Wynika z tego, że gazety codzienne są preferowane przez osoby starsze. Czasopisma zostały z kolei scharakteryzowane przez mieszkańców Łomży jako nośnik o najniższym stopniu zaufania. Choć mogłoby to wydawać się paradoksem, najniższym zaufaniem obdarzyły je osoby młode (do 20 lat) oraz pomiędzy 31. a 40. rokiem życia. Jeśli chodzi o częstotliwość, z jaką my, konsumenci, stykamy się z reklamą prasową, to w przypadku gazet codziennych i czasopism wskaźnik ten jest porównywalny i kształtuje się na poziomie ok. 14%. Niestety, aż 58% łomżan nie styka się wcale z reklamą w czasopismach, czyli reklama ta nie trafia do ludzi, do których miała dotrzeć. Warto zauważyć, że dla innych nośników takie "stracone docieranie" kształtuje się na poziomie ok. 8%. Brak kontaktu konsumentów z reklamą prasową wynika zapewne z faktu, iż - jak ustaliłam - aż 34% respondentów nie czyta prasy. Wyklucza to prasę jako medium, za pomocą którego można dotrzeć do tej grupy. Kolejnym kryterium oceny prasy jako nośnika reklamy są zauważone tendencje zachowań w chwili zetknięcia się z reklamą. I tak: 22% mieszkańców Łomży przegląda reklamy tak samo jak inne artykuły, 38% przegląda je, ale nieuważnie, 30% pomija je i przewraca na następną stronę. Spowodowane jest to zapewne faktem, iż na reklamie gazetowej trudno się skupić w przeciwieństwie do reklamy w czasopismach, gdzie kolorowe zdjęcia i nowe formy przekazu przyciągają wzrok czytelnika. Jednak łatwość, z jaką możemy wyeliminować reklamę prasową (wystarczy przewrócić gazetę na następną stronę), sprawia, że łomżanie ocenili ją jako najmniej natarczywą. Wspomniane już przeze mnie walory prasy, takie jak: bogactwo kolorów, wysoka specjalizacja w przypadku czasopism czy aktualność podejmowanych tematów w przypadku gazet spowodowały, iż prasie przyznano najwyższy stopień prestiżu, zaraz po telewizji. Za tym pozytywnym aspektem prasy ukryte są konkretne tytuły gazet i czasopism preferowanych przez łomżan. I tak kobiety najczęściej czytają: Claudię, Teletydzień, Twój Styl, Focus, Oliwię, Z życia wzięte, Panią domu, Politykę, Wprost, Chwilę dla Ciebie, Tinę, Naj, a mężczyźni: Auto Świat, Wprost, Politykę, Sukces, Gazetę Współczesną, Przegląd Sportowy, Super Express, Gazetę Prawną, Antenę i Komputer Świat. Jak widać, istnieje zatem wiele pism preferowanych przez badaną grupę mieszkańców Łomży. Kobiety najchętniej kupują czasopisma tzw. kobiece, a mężczyźni prasę sportową i o charakterze polityczno-gospodarczym.

Ocena prasy jako medium reklamowego jest zatem złożona i zależy w dużej mierze od tego, czy jej walory przekonają nas do sięgnięcia po dany tytuł, podczas gdy możemy oglądać telewizję i słuchać radia. Dla mnie oczywistym jest fakt, iż prasa, która istniała dużo wcześniej od radia i telewizji, potrafiła przystosować się do wymogów komunikacyjnych, jakie przyniósł ze sobą XX w. i pomimo swoich ograniczeń może śmiało konkurować z innymi mass mediami.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Podziel się:

Oceń:

2000-12-31 00:00

Wybrane dla Ciebie

Czy 3 maja obowiązuje wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych?

2024-05-02 07:20

Adobe Stock

W związku z przypadającą w piątek, 3 maja, w Kościele katolickim uroczystością Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski, głównej patronki kraju, katolików nie obowiązuje wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych. Mimo uroczystości wierni nie są zobowiązani do udziału we Mszy świętej.

Więcej ...

Łódzcy proboszczowie spotkali się z Ojcem Świętym Franciszkiem

2024-05-04 16:00

ks. Wiesław Kamiński

Więcej ...

Pielgrzymi z diecezji bielsko-żywieckiej dotarli do Łagiewnik

2024-05-04 16:28

Małgorzata Pabis

- Maryja przekonuje nas, że nie ma Chrystusa bez Krzyża, nie ma chrześcijaństwa i nie ma życia chrześcijańskiego bez Krzyża! – powiedział bp Piotr Greger.

Więcej ...

Reklama

Najpopularniejsze

Zatrzymajmy się dziś i mocno przyjmijmy krzyż naszego...

Wiara

Zatrzymajmy się dziś i mocno przyjmijmy krzyż naszego...

Wytrwajcie w miłości mojej!

Wiara

Wytrwajcie w miłości mojej!

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

Wiara

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

Św. Florian, żołnierz, męczennik

Święci i błogosławieni

Św. Florian, żołnierz, męczennik

Czy 3 maja obowiązuje wstrzemięźliwość od pokarmów...

Kościół

Czy 3 maja obowiązuje wstrzemięźliwość od pokarmów...

Nakazane święta kościelne w 2024 roku

Kościół

Nakazane święta kościelne w 2024 roku

Czy 3 maja obowiązuje nas udział we Mszy św.?

Kościół

Czy 3 maja obowiązuje nas udział we Mszy św.?

Świadectwo: Maryja działa natychmiast

Rodzina

Świadectwo: Maryja działa natychmiast

Nabożeństwo majowe - znaczenie, historia, duchowość +...

Wiara

Nabożeństwo majowe - znaczenie, historia, duchowość +...