W dniach 1-24 marca przed publicznością zarówno podczas koncertów, jak i nabożeństw, zaprezentowali się chórzyści z kilkunastu parafii. Uroczyste zakończenie festiwalu przebiegającego pod hasłem „Gorzkie żale przybywajcie…”, połączone z Mszą św. i wręczeniem pamiątkowych statuetek, odbyło się w Niedzielę Palmową z udziałem abp. Stanisława Budzika.
Pomysłodawcą i głównym organizatorem festiwalu pomyślanego jako przegląd dorobku chórów parafialnych jest dr Barbara Pazur. Znana z umiłowania muzyki sakralnej dyrygentka postawiła sobie za cel popularyzację polskiej i obcej twórczości chóralnej, związanej z różnymi okresami roku liturgicznego. Chciała też, aby z jednej strony mieszkańcy województwa lubelskiego mogli poznać wartościowe utwory sakralne, a z drugiej - by chóry parafialne, których tak wiele funkcjonuje w naszym regionie, mogły dzielić się doświadczeniami codziennej pracy. Do swojego pomysłu przekonała ks. Józefa Dziducha - proboszcza parafii pw. Matki Bożej Różańcowej, ks. Piotra Drozda - prezesa Centrum Jana Pawła II w Lublinie, Stanisława Diwiszka i Agatę Szlązak, którzy utworzyli radę artystyczną, Jadwigę Leleń - prezes parafialnego oddziału Akcji Katolickiej oraz licznych darczyńców i patronów.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Duchowa uczta
Reklama
Przed publicznością gromadzącą się w kościele przy ul. Bursztynowej w ośmiu koncertach zaprezentowali się liczni artyści. 1 marca nabożeństwu Drogi Krzyżowej towarzyszył śpiew chórów: „Benedictus” z Dąbrowicy, „Salve Regis” z parafii pw. Chrystusa Odkupiciela w Świdniku, „Stella” z Końskowoli, „Familia” z parafii pw. Świętej Rodziny w Lublinie, Chór św. Cecylii z parafii św. Stanisława w Lublinie oraz Chór św. Kingi ze Świdnika. Drugi koncert zdominowany był przez muzykę organową w wykonaniu Stanisława Diwiszka. Organiście towarzyszyli Anna Barska (sopran) i Michał Wajda-Chłopicki (kontratenor). Artyści wykonali utwory m.in. F. Rączkowskiego, A. Vivaldiego i J. S. Bacha. W trzecim koncercie zaprezentował się chór „Iubilaeum” z parafii pw. Wieczerzy Pańskiej w Lublinie. Pod batutą Tomasza Orkiszewskiego chór wykonał m.in. „Gorzkie żale” w opracowaniu dyrygenta. 8 marca pieśni pasyjne towarzyszyły kolejnemu nabożeństwu Drogi Krzyżowej, a wykonywały je chóry: „Lutnia” z Bełżyc, Chór Cecyliański z parafii pw. św. Antoniego w Lublinie, „Dwie korony” z lubelskiej parafii pw. św. Maksymiliana oraz gospodarze - chór „Rosarium”. W kolejnym koncercie organowym (9 marca) publiczność wysłuchała Gabrieli Klauzy oraz towarzyszącego jej na trąbce Kacpra Pazura. W drugą niedzielę marca w kościele przy ul. Bursztynowej koncertował Chór Instytutu Muzyki Wydziału Artystycznego UMCS oraz Orkiestra Trybunału Koronnego w Lublinie. W przedostatnim dniu festiwalowych prezentacji organizatorzy gościli Chór Kameralny Politechniki Wrocławskiej „Consonanza”, chór mieszany „Fraza” z Ośrodka Kultury w Kosinie, chór chłopięcy „Słowiki Lubelskie” oraz zespoły wokalne „Immo Pectore” ze Świdnika i „Sine Nomine” z Lublina.
W finałowym koncercie, jaki 24 marca odbył się podczas Mszy św. celebrowanej pod przewodnictwem abp. Stanisława Budzika, połączone chóry parafialne pod batutą Barbary Pazur wykonały kilka utworów pasyjnych oraz Pasję według św. Mateusza w opracowaniu ks. Tadeusza Miazgi. Jako soliści wystąpili: ks. Krzysztof Flis (głos Jezusa), ks. Edward Duma (narrator) i Stanisław Diwiszek (pozostałe głosy). Uczestnicy liturgii wysłuchali również Toccaty d-moll BWV 565 J.S. Bacha w wykonaniu Stanisława Diwiszka oraz utworu „Pie Jesu” Andrew Lloyd Webbera w wykonaniu Małgorzaty Rudnickiej (sopran). - Jestem wdzięczny wielu osobom i instytucjom, dzięki którym w naszej parafii mógł odbyć się tak wartościowy festiwal. Dziś abp Stanisław Budzik sprawuje Mszę św. w intencji wszystkich wykonawców, odbiorów, darczyńców i organizatorów, prosząc o Boże błogosławieństwo dla nich - mówił Ksiądz Proboszcz.
Dzwon i organy
Podczas zakończenia festiwalu maryjna parafia na lubelskich Czubach dziękowała Bogu za dar dwóch nowych instrumentów kościelnych: organów i dzwonu. Jak wyjaśnił ks. Józef Dziduch, 32-głosowe organy zostały zakupione w Niemczech i zmodernizowane dla potrzeb lubelskiej parafii przez firmę Andrzej Madej i spółka. Drugim instrumentem, o poświęcenie którego Ksiądz Proboszcz poprosił Metropolitę, był ważący 290 kg dzwon o imieniu „Józef”. Zarówno organy, jak i dzwon są darem wspólnoty parafialnej „dla większej chwały Chrystusa i Jego Matki”.
Zwracając się do wiernych, gromadzących się na modlitwie w kościele przy ul. Bursztynowej, Ksiądz Arcybiskup podkreślał, że przybywa tu z radością i już daleka widział pnącą się ku niebu wieżę, będącą znakiem, że wspólnota żyje i pracuje dla wspólnego dobra. - Dzięki organom może z mocą rozbrzmiewać Boża chwała, a dzwon wzywa nas na modlitwę i pozwala nam odróżnić głos Boży od głosów tego świata. Cieszę się, że tak wielkie parafialne święto wpisuje się w zakończenie przeglądu chórów, które kolejny już raz sprawiły nam niezwykłą ucztę duchową - mówił abp Stanisław Budzik. Dziękując wszystkim za troskę o piękno liturgii, Pasterz błogosławił zgromadzonym, by Boża harmonia towarzyszyła im w codziennym życiu.