Reklama

Fenomen czy absurd, albo...? cz. 3

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W rozprawie Hioba z niezawinionym cierpieniem i usprawiedliwieniem Boga ukazana jest pewna forma sprzeczności. Dramatyzm czy też zwycięstwo tego wydarzenia zakotwiczone jest w wewnętrznym granicznym rozdarciu między buntem a oddaniem, zwątpieniem a zawierzeniem Hioba, między rezygnacją a bluźnierstwem oraz szukaniem sensu cierpienia, a w efekcie stwierdzeniem "Pan dał i Pan zabrał, niech będzie błogosławione imię Pana" widzimy, iż bunt człowieka i krytyka w obliczu Boga stają się bezprzedmiotowe. Ukazują jeszcze mocniej znikomość, nędzę i bezsilność człowieka, gdyż nie potrafi on przeniknąć tajemnicy i nieskończonej mądrości Boga, która obejmuje również cierpienie. Po raz kolejny jawi się pytanie: czy istnieje jakiekolwiek rozwiązanie problemu cierpienia? C. Lewis odpowiada nam, bezsprzecznie istnieje w Bogu i przez Boga - ryzyko wiary może też być pewnym wyjściem z sytuacji. Wiara jako argument przeciw rozumowi daje siłę ufności i przejścia przez ocean cierpień. Wiarę określa jako "rękę wyciągniętą do człowieka ponad przepaścią cierpienia i zła". Problem ludzkiego cierpienia z istnieniem Boga jest w jego mniemaniu nierozwiązywalny tak długo, dopóki słowu miłość nadajemy nikłe znaczenie i oceniamy sprawy tak, jakby ich punktem centralnym był człowiek.
W. Granat także stwierdza, iż próby rozwiązania tego problemu jedynie w sposób naturalny najczęściej są nieudane. Dopiero w świetle religii objawionej Nowego Testamentu cierpienie staje się bardziej zrozumiałe. Uważa, iż Miłość jest podstawą do wyjaśnienia zła wypływającego z braku miłości. Uznaje to za genialne osiągnięcie teologii, ponieważ ten wymiar został uznany nawet przez niechrześcijańskiego filozofa Bergsona. Cierpienie, jak zauważa Bergson, "jest straszną rzeczywistością". W dodatku na pytanie: czy Bóg, który jest Miłością, może chcieć cierpienia? - odpowiada, iż nie mamy dowodów na to, by cierpienie było chciane.
Według K. Rahnera i jego rozważań transcendentnych wynika, że zasadą dobrego prosperowania jest zakotwiczenie w Ostatecznym Zbawcy. Istnienie człowieka K. Rahner ujmuje jako komunikujące się i wzajemnie zależne od Ukrzyżowanej miłości Chrystusa, naznaczone wolną wolą. Pod wpływem filozofii Heideggera twierdzi, że człowiek to "byt ku śmierci" w nieustannym problemie umierania i odpowiedzi, umocniony przez Zmartwychwstanie.
Sobór Watykański II w konstytucji Lumen Gentium potwierdził przeświadczenie Kościoła o szczególnej roli i jedności cierpiących z Chrystusem za zbawienie świata i tych wszystkich, którzy doznają udręki i ucisku. Ojciec Święty Jan Paweł II w swoim orędziu zawartym w liście apostolskim Salvifici doloris tak mówił: "dokonując Odkupienia przez cierpienie, Chrystus wyniósł zarazem ludzkie cierpienie na poziom Odkupienia. Przeto też w swoim ludzkim cierpieniu każdy człowiek może stać się uczestnikiem odkupieńczego cierpienia Chrystusa. Słabi i cierpiący mogą stać się i są źródłem mocy zarówno dla Kościoła jak i ludzkości". Utożsamiając się z ukrzyżowanym Chrystusem człowiek przekonuje się, że ból to skarb, a śmierć to zysk (por. Flp 1,21).
cdn.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Podziel się:

Oceń:

2003-12-31 00:00

Wybrane dla Ciebie

Najświętsza Panno Gidelska, módl się za nami...

2024-05-29 20:50

Michał Janik

Cudowna Figurka z Gidel, została ukoronowana 15 sierpnia 1921 roku. Matka Boża w Gidlach cieszy się sławą Uzdrowicielki chorych. Krążą wśród wiernych opinie, że Matka Najświętsza z Jasnej Góry jest głównie lekarką dusz (nawrócenia), a z Gidel – lekarką ciał.

Więcej ...

#PodcastUmajony (odcinek 31.): Pasterze mili

2024-05-30 21:21

Materiał prasowy

Czy Maryja i Kościół mają podobne cechy? Czemu Maryja jest Matką Kościoła? Co Matka Boża ma wspólnego z biskupami? I co właściwie Jej postawa mówi nam o posłuszeństwie? Zapraszamy na trzydziesty pierwszy (ostatni) odcinek „Podcastu umajonego” ks. Tomasza Podlewskiego o maryjnym patrzeniu na Kościół i jego pasterzy.

Więcej ...

Krzeszów: Pielgrzymka duchowieństwa diecezji legnickiej do sanktuarium Matki Bożej Łaskawej

2024-05-31 19:49

red/db

- Spotykamy się w szkole duchowości Maryi, aby uczyć się od niej słuchania i działania - powiedział biskup zielonogórsko-gorzowski Tadeusz Lityński, który przybył na zaproszenie biskupa legnickiego Andrzeja Siemieniewskiego, aby przewodniczyć spotkaniu.

Więcej ...

Reklama

Najpopularniejsze

Święto Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny

Święta i uroczystości

Święto Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny

W których diecezjach jest dyspensa w piątek po Bożym...

Kościół

W których diecezjach jest dyspensa w piątek po Bożym...

Nowenna do Najświętszego Serca Pana Jezusa

Wiara

Nowenna do Najświętszego Serca Pana Jezusa

Coraz większe napięcie w Brukseli...

Wiadomości

Coraz większe napięcie w Brukseli...

Mecenas Wąsowski: ks. Olszewski prosił, abym Wam to...

Kościół

Mecenas Wąsowski: ks. Olszewski prosił, abym Wam to...

Dekrety rozdane

Aspekty

Dekrety rozdane

Ida Nowakowska: Chcę być jak moja Mama!

Wiara

Ida Nowakowska: Chcę być jak moja Mama!

Boże Ciało - 10 faktów, o których nie wiesz

Kościół

Boże Ciało - 10 faktów, o których nie wiesz

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

Wiara

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania