Do mojego ojca zadzwonił ktoś z propozycją zmiany umowy. Ojciec się zgodził, po czym okazało się, że warunki nowej umowy są bardzo niekorzystne i w dodatku ze strony firmy, której nazwa brzmiała bardzo podobnie do nazwy znanego operatora telekomunikacyjnego. Jak zerwać taką umowę?
Odpowiedź eksperta
Nie jest możliwe zawarcie umowy wyłącznie na podstawie zgody wyrażonej przez konsumenta w czasie rozmowy telefonicznej ze sprzedawcą.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Umowa przez telefon jest jedną z umów należących do umów zawieranych na odległość. Według art. 2 Ustawy z 2014 r. o prawach konsumenta umowa zawarta na odległość to „umowa zawarta z konsumentem w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie”. Oznacza to, że samo nawiązanie kontaktu, dopóki nie będzie wyraźnej i udokumentowanej akceptacji obu stron, a przede wszystkim konsumenta, nie jest zawarciem umowy.
Reklama
W przypadku zawarcia umowy na odległość (do takich kontraktów należy umowa zawarta przez telefon) istnieje możliwość odstąpienia od niej w ciągu 14 dni bądź 3 miesięcy, w sytuacji gdy sprzedający nie poinformował konsumenta o przysługujących mu prawach. Powyższy termin liczony jest od dnia zawarcia umowy. Odstąpienie od umowy zawartej przez telefon wymaga zachowania formy pisemnej. Najbezpieczniej wysłać je listem poleconym za potwierdzeniem odbioru.
Jeżeli konsument zdecydował się na zawarcie umowy na odległość, może od niej odstąpić w terminie 14 dni. Warto zaznaczyć, że nie musi on uzasadniać swojej decyzji, przysługuje mu bowiem tzw. prawo do namysłu. Umożliwia ono kupującemu poznanie towaru i zastanowienie się, czy jego zakup był mu niezbędny bądź czy spełnia jego oczekiwania. Takie rozwiązanie nie dotyczy osób dokonujących zakupów w formie tradycyjnej, czyli w sklepach stacjonarnych.
W przypadku odstąpienia od umowy zawartej na odległość uważa się ją za niezawartą.
Możliwość skorzystania z prawa do namysłu daje klientom poczucie bezpieczeństwa zakupów, a rezygnacja z zawartej umowy odbywa się w niezwykle prostej formie.