Reklama

Niedziela Łódzka

Kard. Ryś uczestniczy w XXVIII Dniu Judaizmu w Kościele katolickim

2025-01-15 13:30

ks. Łukasz Burchard

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

- Papież Franciszek pisze, że bardzo potrzebna jest „korekta tego przerażającego podejścia, które sprawia, że rozumiemy rzeczywistość jedynie z perspektywy triumfalistycznej obrony własnej funkcji lub roli jaką pełnimy”. Piszemy historie i oceniamy fakty z punktu własnego widzenia, funkcji, interesu – mówił kard. Ryś podczas centralnych obchodów Dnia Judaizmu.

We Wrocławiu pod hasłem „Obwieścicie wyzwolenie w kraju dla wszystkich jego mieszkańców” (Kpł 25,10a) trwają obchody XXVIII Dnia Judaizmu w Kościele katolickim, w których uczestniczy kard. Grzegorz Ryś. W auli Papieskiego Wydziału Teologicznego metropolita łódzki wygłosił wykład pt. „Historia Kościoła po Nostra Aetate”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Na wstępie kard. Grzegorz Ryś zaznaczył, że podstawowym materiałem przygotowanego wystąpienia są podręczniki o historii Kościoła. Ponadto postawił pytanie - czy historia ma obowiązek się zmienić? – Ktoś może powiedzieć, że stawianie takiego pytania jest zachętą do uprawiania eklezjalnej wersji polityki historycznej. Polityka historyczna ma niewiele wspólnego z historią, ale o wiele więcej z polityką. Rzecz jednak nie jest prosta, ponieważ na całym świecie historia Kościoła jest uznawana za naukę teologiczną, nie historyczną. Jej związek z teologią jest ewidentny, a najbardziej z eklezjologią. Żeby zajmować się historią Kościoła, trzeba wiedzieć, czym jest Kościół, a odpowiedzi na to pytanie udziela teologia, a nie historia, nauki humanistyczne. Więc wtedy, gdy dokonuje się wyraźna zmiana w eklezjologii, pojawiają się nowe pytania w historii Kościoła. Źródła pozostają te same, ale pytania powstają nowe – wyjaśnił kard. Ryś i dodał: – W tych wielkich przełomach autorzy zasadniczo nie odnotowują przełomów w relacjach między chrześcijanami a żydami. Ten przełom nigdzie się nie pokazuje. Owszem, zaczynając od księdza Olszewskiego, znają „doniosłość i wyjątkowość problematyki Nostra Aetate”, ale omawiając Nostra Aetate, nie używa się słowa „żydzi”, tylko mówi o wielkim ekumenicznym klimacie, który doszedł.

W wykładzie metropolita łódzki odniósł się także do tematów dotyczących wzajemnej historii, które pojawiają się w podręcznikach o historii Kościoła oraz nawiązał do języka i interpretacji. – Skąd wynika ta dość nieszczęśliwa terminologia? Myślę, że wynika stąd, że dramaty żydów opisuje się z perspektywy interesu chrześcijańskiego – czy nam sprzyjają czy przeszkadzają? Na przykład, antysemityzm w starożytnej Aleksandrii był zły, ale nie dlatego, że jest zły sam w sobie, tylko dlatego, że w tym czasie nie rozróżniano chrześcijan i żydów, więc antysemityzm utrudniał misją chrześcijańską – powiedział.

Na zakończenie kard. Ryś odniósł się do Listu Ojca Świętego Franciszka O odnowieniu studium historii Kościoła. - Papież Franciszek pisze, że bardzo potrzebna jest „korekta tego przerażającego podejścia, które sprawia, że rozumiemy rzeczywistość jedynie z perspektywy triumfalistycznej obrony własnej funkcji lub roli jaką pełnimy”. Piszemy historie i oceniamy fakty z punktu własnego widzenia, funkcji, interesu – podsumował metropolita łódzki.

Obchody XXVIII Dnia Judaizmu w Kościele katolickim we Wrocławiu potrwają do czwartku. Organizatorem wydarzenia jest Archidiecezja Wrocławska przy współpracy z Komitetem ds. Dialogu z Judaizmem Konferencji Episkopatu Polski.

Podziel się:

Oceń:

[ TEMATY ]

Wybrane dla Ciebie

Maryja patrząca na mnie - wizerunek Matki Bożej Gidelskiej

Marcin Błaszczyk

Więcej ...

Franciszek apeluje o współdziałanie, by wyeliminować wykorzystywanie dzieci

2025-01-15 09:44

Vatican Media

Do podjęcia wspólnych działań na rzecz wyeliminowania pracy małoletnich i ich wykorzystywania wezwał Ojciec Święty podczas dzisiejszej audiencji ogólnej. Papież przygotowuje w ten sposób do planowanego w Watykanie na 3 lutego szczytu poświęconego kwestii ochrony dzieci.

Więcej ...

Światowy Indeks Prześladowań Chrześcijan. W którym kraju żyje się najtrudniej wierzącym?

2025-01-15 14:22

Adobe Stock

Najtrudniejszym krajem dla życia jest dla chrześcijan Korea Północna, a najwięcej z nich zamordowano w zeszłym roku w Nigerii - to wnioski z raportu organizacji pozarządowej Open Doors. Opracowała ona Światowy Indeks Prześladowań z rankingiem 50 krajów, w których prześladowani są chrześcijanie.

Więcej ...
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najpopularniejsze

Rząd zapłaci mu nie 5, a 6 tys. zł miesięcznie za...

Wiadomości

Rząd zapłaci mu nie 5, a 6 tys. zł miesięcznie za...

Pożary w Los Angeles: Nienaruszona figura Matki Bożej...

Wiara

Pożary w Los Angeles: Nienaruszona figura Matki Bożej...

Jakże bardzo potrzebujemy momentów zatrzymania się na...

Wiara

Jakże bardzo potrzebujemy momentów zatrzymania się na...

Jaka jest najkrótsza i najskuteczniejsza modlitwa?...

Kościół

Jaka jest najkrótsza i najskuteczniejsza modlitwa?...

Wracając z kolędy został potrącony przez tira. Kapłan...

Kościół

Wracając z kolędy został potrącony przez tira. Kapłan...

Przerażające. Rewia drag queens w ramach 33. finału WOŚP

Wiadomości

Przerażające. Rewia drag queens w ramach 33. finału WOŚP

Wchodzą w życie zmiany w prawie oświatowym

Wiadomości

Wchodzą w życie zmiany w prawie oświatowym

Szwecja zamyka kościoły w ramach programu...

Wiadomości

Szwecja zamyka kościoły w ramach programu...

Nowenna do Matki Bożej Rozwiązującej Węzły!

Wiara

Nowenna do Matki Bożej Rozwiązującej Węzły!