Przemiany dokonujące się w Polsce po 1989 r. dotknęły również szkolnictwa.
Było to bowiem szkolnictwo kształtowane przez ponad 40 lat totalitarną ideologią, charakteryzujące się: utrzymywaniem monopolu państwowego w zakresie kształcenia, unifikacją treści programowych, podręczników
i pomocy naukowych, centralizmem w zarządzaniu oświatą, brakiem więzi między szkołą a życiem społecznym, kładzeniem akcentu na wychowanie zespołowe, a nie indywidualne, ograniczeniem swobody działań nauczyciela
i szkoły. Wyżej wymienione czynniki sprawiały, iż odziedziczona po poprzednikach polska szkoła była szkołą słabą. Stan takowy polskiej oświaty potwierdzają liczne badania przeprowadzane w Polsce i za
granicą. Wspólnym wnioskiem tych badań jest stwierdzenie o zapóźnieniu edukacyjnym Polski. Badania z 1989 r. wskazały, iż w Polsce wykształceniem średnim dysponowało 30%, a wyższym niespełna 7% społeczeństwa.
Zmiany w szkolnictwie rozpoczęły się w 1998 r. i trwają nadal. Podstawowymi kierunkami zmian w systemie oświaty były m.in.: odideologizowanie całego systemu edukacji, uspołecznienie i demonopolizacja
oświaty, tworzenie atmosfery wolności i swobody uczenia się dzieci i młodzieży z poszanowaniem ich praw, przywrócenie autonomii szkół, nauczycieli, uspołecznienie i demokratyzacja szkoły.
Czy zmiany te poszły w dobrym kierunku? To pytanie jest bardzo ważne dla wielu Polaków, którym na sercu leży dobro swoich dzieci. Rodzi się w tym miejscu jeszcze inne pytanie: czy rodzice mają zaufanie
do dzisiejszej szkoły?
Już dzisiaj widać, iż do reformy wkradło się wiele błędów, nieprzemyślanych decyzji, które nie służą harmonijnemu rozwojowi dziecka, które w szkole nagminnie staje się dziś ofiarą przemocy fizycznej
i psychicznej, w której nie otrzymuje zadawalającej wiedzy i wychowania.
Dlaczego tak się dzieje? Przyczyn jest wiele, ale jedną z głównych jest to, iż zapomniano, że szkoła nie tylko uczy, ale również wychowuje. Aby proces nauczania przyniósł zadawalający skutek trzeba
najpierw zadbać o wychowanie uczniów, czyli stworzyć odpowiedni klimat wychowawczy, polegający na ukazaniu prawdziwych wartości, na których trzeba budować swoje życie, jak: prawda, rzetelność, sprawiedliwość,
odpowiedzialność.
Jeżeli w naszych szkołach nie dokonuje się prawidłowy proces wychowawczy, to nie możemy się dziwić, iż tak wielu uczniów bierze narkotyki i inne środki odurzające, sięga po alkohol lub papierosy oraz
w swoim postępowaniu posługuje się przemocą.
Na marginesie niniejszego artykułu można dodać, iż dobitnym potwierdzeniem tego, iż zapomniano o wychowaniu - jest chociażby nazwa naczelnego organu kierującego szkolnictwem podstawowym, gimnazjalnym
i ponadgimnazjalnym w Polsce - Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu. Może lepiej by było, aby nazwa ta brzmiała - Ministerstwo Edukacji Narodowej i Wychowania.
W tym miejscu rodzi się kolejne (trzecie już pytanie) - dlaczego tak jest?
Odpowiedź jest prosta, ponieważ nauczyciel dzisiaj nie ma czasu. Obciążony jest wieloma różnymi obowiązkami, które sprawiają, iż staje się on dzisiaj bardziej urzędnikiem szkolnym niż prawdziwym nauczycielem,
tracącym czas na przygotowanie olbrzymiej liczby różnych dokumentów, które tak naprawdę niczego pozytywnego nie wnoszą. A może należałoby dać mu szansę, aby mógł wypełnić swoje statutowe zadanie w szkole,
jakimi są przekazywanie wiedzy i kształtowanie odpowiednich postaw wśród dzieci i młodzieży.
Życzyć należy dzisiaj wszystkim odpowiedzialnym za dzieło reformy szkolnej w naszej Ojczyźnie, aby mieli tyle sił i odwagi, co ich poprzednicy z Komisji Edukacji Narodowej w 1773 r., którzy zauważyli,
iż jednym z najważniejszych zadań państwa jest dobra edukacja i wychowanie młodzieży w duchu patriotycznym i obywatelskim: „Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie”.
Seminarium z historii u Ojców Bernardynów
W Katolickim Liceum Ogólnokształcącym Ojców Bernardynów w Łodzi przy ul. Spornej 71/73, począwszy od 29 listopada (sobota) odbywać się będą zajęcia przygotowujące uczniów szkół średnich do matury z historii.
Zajęcie odbywać się będą 2 razy w miesiącu nieodpłatnie. Zajęcia prowadzić będzie o. dr Innocenty Rusecki - dyrektor szkoły. Zgłoszenia przyjmowane są osobiście lub telefonicznie do 28 listopada
br.
Nr tel. (0-42) 656-11-24
Pomóż w rozwoju naszego portalu