"Książka katolicka, troska o jej dobry poziom - to równoważenie nurtów w kulturze polskiej, wprowadzanie do niej zdrowych elementów" - powiedział podczas otwarcia VI Targów Wydawców Katolickich w Warszawie bp Jan Chrapek. Dziś trudno o dokładną definicję tzw. literatury katolickiej. Współcześni jej wydawcy sięgają po tytuły klasyki światowej, podręczniki, poradniki, książki dla dzieci, eseje i beletrystykę. Chociaż łatwiej jest sprzedać skandale i zło, to książka zawierająca nieprzemijające wartości ma coraz większe powodzenie.
Targi Wydawców Katolickich - organizowane przez Stowarzyszenie
Wydawców Katolickich i Wydawnictwo Księży Marianów, pod patronatem
Ministra Edukacji Narodowej i Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
- stały się imprezą o charakterze międzynarodowym, mającą coraz większe
znaczenie. W VI edycji, w dniach 28-30 kwietnia br., uczestniczyło
103 edytorów. Wśród nich były zarówno wydawnictwa o ugruntowanej
pozycji: Pallottinum, Instytut Wydawniczy PAX, Znak, WAM czy nasza "
Niedziela", jak też małe oficyny przyzakonne. Gościem honorowym Targów
byli wydawcy katoliccy z Czech. Nie zabrakło również wystawców ze
Słowacji, Ukrainy, Wielkiej Brytanii. Można też zauważyć coraz lepszą
promocję książki katolickiej, inwestycję w marketing - widoczne były
plakaty, ulotki, prezenty dla odwiedzających hale wystawowe itp.
Stoiska przyciągały promocjami, obniżkami cen, jak też możliwością
skorzystania z wydawnictw multimedialnych, takich jak "Świat Biblii"
czy "Biblia dla dzieci". "Opoka" przygotowała stanowiska komputerowe
z możliwością "pobuszowania" w Internecie i przesłania e-mailem życzeń
Ojcu Świętemu z okazji 80. urodzin. Odwiedzający Targi mieli również
możliwość zakupienia oryginalnych ikon z Grecji, kaset, płyt kompaktowych
z nagraniami muzyki poważnej, relaksacyjnej, jak i rocka chrześcijańskiego
oraz różnych gadżetów: naklejek, kubków, długopisów, kartek.
Targi, jak co roku, zostały urozmaicone spotkaniami autorskimi,
dyskusjami panelowymi oraz konkursami dla dzieci (np. na stoisku
Wydawnictwa Księży Marianów) oraz dla dorosłych, którzy mogli wygrać
trzy jednoosobowe pielgrzymki do Rzymu. Największą popularnością
cieszyły się autografy ks. Jana Twardowskiego, który podpisywał swoje
książki na stoiskach m.in. PAX-u, PIW-u, Znak-u. Wielu zainteresowanych
zgromadziło spotkanie Obywatel katolik - kto to? z udziałem Andrzeja
Olechowskiego oraz dyskusja nt. Ksiądz a pieniądze z prezes NBP -
Hanną Gronkiewicz-Waltz.
Rynek książki katolickiej ma swoje bestsellery: oczywiście
największy to Biblia, ale także wydawnictwa dotyczące osoby Ojca
Świętego, np. albumy autorstwa Adama Bujaka, ukazujące się nakładem
krakowskiego "Białego Kruka". Dużą popularnością cieszyły się też
modlitewniki i biografie
s. Faustyny Kowalskiej, której dzień kanonizacji
zbiegł się z trzecim dniem Targów. Niewątpliwie hitem okazały się
pozycje takie jak Pius XII i II wojna światowa w tajnych archiwach
watykańskich (Księgarnia św. Jacka z Katowic) czy Encyklopedia Białych
Plam radomskiego Polskiego Wydawnictwa Encyklopedycznego. Na stoisku
Wydawnictwa Naukowego PWN można było zaopatrzyć się w słowniki i
leksykony, a przy stoliku np. poznańskiej oficyny Media Rodzina -
w wiele praktycznych poradników.
Po raz drugi zostały przyznane Feniksy. Dostrzegając, jak
wielką rolę odgrywa promocja książki w mediach, obok wykonanego z
brązu Feniksa 2000 dla wydawców katolickich, postanowiono wyróżnić
Małymi Feniksami (szklanymi) redaktorów i dziennikarzy promujących
książki. Laureatem Nagrody Głównej Feniks 2000 zostało Wydawnictwo
Księży Pallotynów "Pallottinum" i Przegląd Reader´s Digest za ilustrowane
Pismo Święte w przekładzie biblistów polskich z inicjatywy benedyktynów
tynieckich. Biblioteka "Niedzieli" została nagrodzona Feniksem w
kategorii serii wydawniczej - za "szerokie popularyzowanie polskiej
myśli kościelnej".
Uroczystość wręczenia nagród uświetnił koncert Warszawskiego
Chóru Międzyuczelnianego pod dyrekcją Janusza Dąbrowskiego z solistką
Jolantą Janucik.
Jak zgodnie twierdzą uczestniczący w Targach wydawcy szeroko
rozumianej literatury katolickiej, tzw. książka religijna, książka
katolicka, coraz mocniej zaznacza swą obecność na polskim rynku wydawniczym.
Ludzie potrzebują książek, które tłumaczą modlitwy, omawiają rok
liturgiczny, pomagają w rozwoju duchowym. Jednakże ciągle jeszcze
istnieją przeszkody z powodu braku dyscypliny ekonomicznej - jak
określił sytuację m.in. kolportażu w hurtowniach i księgarniach o.
Tomasz Dostatni z Wydawnictwa "W drodze". Wciąż za mało jest pozycji
religijnych w księgarniach - nazwijmy je - świeckich, co stanowi
problem dotarcia do czytelników niewierzących lub wątpiących w wierze.
Pomóż w rozwoju naszego portalu